Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

Meld je onderzoeksvraag aan voor de MediaTestDag 2024

Zoals elk jaar organiseert MediaTest, gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek, de MediaTestDag. Op deze dag viert MediaTest haar verjaardag door binnen 24 uur een volledig onderzoek te doen naar een maatschappelijk relevant vraagstuk. Gratis en voor niks. Onderzoeksvragen kunnen nu worden ingediend! Omdat MediaTest dit jaar 25 jaar bestaat, plakt het er nog een uurtje…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

SMART Talk Ethiek en Integriteit op donderdag 30 mei 

Het kan als jonge professional soms best lastig zijn om te manoeuvreren in situaties waarin de doelen van een klant botsen met je eigen morele principes. Wat doe je in dit soort situaties? SMART gaat erover met je in gesprek op donderdag 30 mei a.s. Stel je eens voor dat je marktonderzoek moet doen voor…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

NMO Luisteronderzoek wint AMMA Award

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de AMMA Award gewonnen voor ‘Beste Research’ in de categorie Masters of Data met het NMO Luisteronderzoek. De award wordt toegekend voor onderscheidende onderzoeken die een vernieuwende bijdrage leveren aan inzichten in het vakgebied. Het vernieuwde luisteronderzoek werd op 1 januari 2023 gelanceerd. Vanaf dat moment wordt het luistergedrag…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

Validators lanceert Share of Content voor reclamecodering

Na een ontwikkelperiode van drie jaar lanceert Validators een AI toepassing die reclames op inhoud en vorm codeert. Share of Content wil marketeers een kijkje geven in de boardroom van de concurrenten. Het toont aan welke proposities (of Category Entry Points) worden geladen, welke middelen hiervoor worden ingezet en wat de kenmerken van deze uitingen…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Efteling klantvriendelijkste bedrijf van Nederland

Afgelopen dinsdag werd bij Beeld & Geluid in Hilversum de titel van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2024 toegekend aan de Efteling. Het is voor het tweede jaar op rij dat de Efteling deze prestigieuze onderscheiding verdient, met een score van 8,26. De verkiezing wordt georganiseerd door MarketResponse in samenwerking met het Platform voor Klantgericht…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

Miles Research ontwikkelt samen met NHG de Woonlastenmonitor

De Woonlastenmonitor is een onderzoek naar de betaalbaarheid van woonlasten onder woningeigenaren met een hypotheek in Nederland. Het onderzoek wordt door Miles Research elk kwartaal uitgevoerd onder 2.400 woningeigenaren met een hypotheek. Het onderzoek bestaat uit vier thema’s: inkomsten en uitgaven, betalingsproblemen, financiële buffer en financiële zorgen, aangevuld met een hoofdstuk betalingsachterstanden, gebaseerd op gegevens…

Actueel | 16 mei 2024
16 mei 2024

It’s the immigration, stupid! Of toch de bedreigde democratie?

In de peilingen voor de Amerikaanse verkiezingen staan Trump en Biden bijna gelijk. Veel zal afhangen van wat het belangrijkste probleem is volgens de kiezers – de economie, immigratie, politiek extremisme of het schrikbeeld dat ‘de andere partij’ wint – en hoe de kandidaten hier op inspringen, zo blijkt uit recent Amerikaans Ipsos-onderzoek. Peter Kanne…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Data-ethiek hoog op CBS-agenda

In maart jl. spraken het CBS en gemeenten, provincies en ministeries met elkaar over data-ethiek. Voor het CBS is het een actueel onderwerp. Vanwege het grote belang stelde het bureau al in december 2020 al een ethische commissie in, die elke twee weken vergadert over externe verzoeken voor nieuw statistisch onderzoek. Voorzitter van de ethische…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Datakwaliteit cruciaal voor vertrouwen in de sector

Datakwaliteit stijgt al enige tijd op de agenda van data- en analyticsbranche. Melanie Courtright, chief executive officer bij de Insights Association, schetst het belang van datakwaliteit voor bureaus en opdrachtgevers – en voor het algemeen vertrouwen in research. In het dynamische landschap van onderzoek is datakwaliteit heilig. Het opent de weg naar insights en vervolgens…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Nieuw AP-kader gezichtsherkenning

In een nieuw juridisch algemeen kader over gezichtsherkenning geeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) antwoord op een aantal veelgestelde juridische vragen over dit onderwerp. Het document is bedoeld voor privacyprofessionals en organisaties die gezichtsherkenning willen inzetten.  Gezichtsherkenning is in de meeste gevallen verboden, maar er zijn uitzonderingen. Het document geeft antwoord op vragen waarover onduidelijkheid bestaat…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Verbod op telemarketing mag geen gevolgen hebben voor tele-onderzoek

De Nederlandse regering is in gesprek met de EU-Commissie om lidstaten in staat te stellen huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. EFAMRO, ESOMAR en D&IN hebben het kabinet en de EU-commissie laten weten bezorgd te zijn over de gevolgen voor tele-onderzoek. De drie organisaties zeggen te willen pleiten voor een uitzonderingssituatie wanneer de EU zou besluiten…

Actueel | 02 mei 2024
02 mei 2024

Registreer gratis voor het symposium Topic of the Year 2024

Altijd al meer willen weten over praktisch relevant en academisch vernieuwend onderzoek? En dan ook nog in het kader van het D&IN Topic of the Year 2024?  Kom dan op donderdag 23 mei naar House of Watt in Amsterdam waar het gaat om ‘Sustainable marketing and consumer behavior’. Voor het symposium is een inspirerend middagprogramma samengesteld….

Ook de laatste bytes ontvangen?