Actueel | 20 juni 2024
20 juni 2024

Met de neus op de feiten – AI checkt nepnieuws

De hoeveelheid nepnieuws neemt toe. Nepnieuws is misleidend en vormt volgens de Europese Commissie een bedreiging voor de democratie. Het is daarom van belang om nepnieuws tegen te gaan. Zou AI hier misschien bij kunnen helpen? En zijn factchecks eigenlijk wel zo effectief als wordt gedacht? Emma Verheij schreef er haar bachelorthesis over en verwerkte haar…

Actueel | 20 juni 2024
20 juni 2024

Kantar lanceert AI Lab en benoemt Chief AI Scientist

Kantar lanceerde deze week Kantar AI Lab. De leiding is in handen van Chief AI Scientist Ashok Kalidas. Een eerste product, onder de naam KaiA, is ook deze week live gegaan. Kantar bracht de afgelopen jaren al AI-tools op de markt. Het nieuwe lab zal dienen als expertisecentrum voor de ontwikkeling van de AI-technologieën, -producten…

Actueel | 20 juni 2024
20 juni 2024

Opinieonderzoek, versneller van gratis bier of de diepere, genuanceerde waarheid?

Opinieonderzoek wordt nogal eens geassocieerd met populisme, en omgekeerd. Moed en visie van politici strekken niet verder dan de eerstvolgende opiniepeiling, is dan de strekking. Of: peilingen zorgen voor een u-vraagt-wij-draaien-democratie. Is dat terecht? En wat moeten we eraan doen? Peter Kanne van Ipsos I&O schreef er een blog over. Het is onmiskenbaar dat er…

Actueel | 20 juni 2024
20 juni 2024

Nederland op 1 bij verantwoorde ontwikkeling en toepassing AI

De Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) meldt dat Nederland op de eerste plaats staat in de Global Index on Responsible AI. De index is gebaseerd op gegevens en evaluaties van 138 landen over de periode van 2023 tot 2024, en maakt gebruik van de grootste dataset die momenteel voor handen is omtrent verantwoorde AI-innovatie. De Global…

Actueel | 18 juni 2024
18 juni 2024

Engelse marktonderzoek-organisatie: ‘Politiek moet verantwoordelijker omspringen met onderzoek’

In de aanloop naar de algemene verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk op 4 juli heeft Jane Frost, chief executive van de Market Research Society (MRS), een brief geschreven aan alle grote politieke partijen om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid bij het doen (en gebruiken) van onderzoek. In de brief zegt Frost dat er klachten…

Actueel | 18 juni 2024
18 juni 2024

D&IN Awards – ‘Als Insights Professional moet je volhardend zijn’

Neeltje Martens (AS Watson), Hans Zijlstra (KLM) en Satyam Arora (Philips) zijn in de race voor de Data & Insights Award voor Insights Professional aan Bedrijfszijde. In aanloop naar de bekendmaking op 27 juni leggen ze elkaar een prangende vraag voor. En ze hebben advies voor jong talent. Hoe zorg je, bij een grote organisatie…

Actueel | 18 juni 2024
18 juni 2024

D&IN introduceert protocol grensoverschrijdend gedrag

Het Data & Insights Network (D&IN) heeft een protocol uitgebracht voor het herkennen, voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag binnen de branche. Het protocol is, volgens het D&IN, een belangrijke stap om een solide basis van vertrouwen en samenwerking te creëren binnen het netwerk. Het protocol bevat niet alleen een beschrijving van grensoverschrijdend gedrag en…

Actueel | 13 juni 2024
13 juni 2024

Integron Beleving Awards 2024 voor klant- en medewerkerbeleving

Twaalf organisaties ontvingen op 6 juni de Beleving Award 2024. Ze presteerden het afgelopen jaar het best op het gebied van klant- en medewerkerbeleving. De Awards werden – voor de 14de keer – uitgereikte door Integron. In totaal waren er 32 organisaties genomineerd in 12 categorieën. De nominaties en uiteindelijke winnaars kwamen voort uit bijna…

Actueel | 13 juni 2024
13 juni 2024

Meer opdrachtgevers dan ooit op MIE 2024

Met de serie Best of MIE-webinars is MIE’24 nu echt afgesloten. Het congres trok dit voorjaar in Utrecht en later digitaal veel bezoekers. Opvallend was het grote aantal opdrachtgevers dat deelnam. Dat onderstreept het belang van het MIE. Het gaat niet alleen om kennis delen, maar ook om elkaar ontmoeten op en rond de beursvloer….

Actueel | 13 juni 2024
13 juni 2024

‘We moeten creatiever zijn en meer experimenteren’

Data omzetten in inzichten vindt Romy Bongers (25), Market Intelligence Consultant bij a.s.r., maar half werk: wil je gehoord worden, dan moet je inzichten wel op een creatieve manier doorvertalen binnen de organisatie. Ze is genomineerd voor de Young Talent Award van het Data & Insights Network. Dit is deel twee van een serie van…

Actueel | 13 juni 2024
13 juni 2024

Wim van Slooten gaat weg bij Data & Insights Network

Deze week maakte Wim van Slooten bekend dat hij nog dit jaar weggaat bij het Data & Insights Network. Hij sluit daarmee een periode af van 25 jaar waarin hij de leiding had over de brancheorganisatie voor marktonderzoek en data-science. Hij wil uiterlijk per 1 januari van volgend jaar zijn taken overdragen aan een nieuwe…

Actueel | 11 juni 2024
11 juni 2024

Dynata winnaar I-COM Global Data Creativity Awards

Dynata is winnaar van de I-COM Global Data Creativity Awards 2024. De bekendmaking was op 16 mei jl. in Malaga, Spanje. De awards worden jaarlijks uitgereikt voor baanbrekende werk op het gebied van data en marketing. Dynata’s inzending was ‘QualityScore’, een nieuwe methode voor het voorkomen van enquêtefraude en misbruik van AI door respondenten. De…

Ook de laatste bytes ontvangen?