Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

SMART zoekt bedrijven die het verschil willen maken

SMART Onderzoek is de organisatie binnen het Data & Insights Network voor jonge professionals in het marktonderzoeksvak en in data science. Op een informele manier komt jong talent van verschillende organisaties met elkaar in contact en wordt er kennis uitgewisseld. En daarbij kan SMART altijd steun gebruiken. SMART organiseert een paar keer per jaar SMART…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

Webinar Brandreview van Validators

Validators organiseert op 11 juni a.s. om 9.30 uur, een webinar waarin de nieuwste Brandreview wordt gepresenteerd. Dit keer ligt de focus niet op consumentenmerken, maar op de vraag hoe strategisch merkonderzoek werkt binnen de B2B-sector. Hoewel de waarde van merkonderzoek bij consumentenmerken breed wordt erkend, blijft de B2B-sector hierin achter. Met een case study…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

CX Benchmark 2024 – Klantgedrevenheid neemt toe

De volwassenheid van organisaties op het gebied van customer experience neemt langzaam toe in Nederland. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek van Blauw Research. In 2024 bevindt ongeveer 70% van de organisaties in Nederland zich in een van de drie hoogste fases van klantgedrevenheid. In 2018 was dit nog rond de 60%. De urgentie om steeds…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

Omzetstijging markt- en opinieonderzoek

De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het eerste kwartaal van 2024 5,9% hoger dan in het eerste kwartaal van 2023. Inmiddels stijgt de omzet drie jaar op rij, maar wel neemt de groei de laatste vier kwartalen af. De omzet van markt- en opinieonderzoek steeg met 13,8%. Dit meldt het CBS op basis…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

Duurzaamheid telt steeds meer mee in marktonderzoek

Steeds meer opdrachtgevers beoordelen niet alleen onderzoeksvoorstellen, maar ook de duurzaamheid ervan. Volgens Annabelle Truscott, directeur van het Engelse Red C Research, gaat het om meer dan het compenseren van koolstofuitstoot. Duurzaamheid in het inkoopproces is wereldwijd een hot topic. Wanneer opdrachtgevers beslissen aan wie ze onderzoekscontracten gunnen, worden bureaus beoordeeld op hun ‘groene’ houding,…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

EU-AI-wet legt verbod op voor gezichtsherkenning

De Europese Unie heeft deze week het meeste gebruik van AI-gestuurde gezichtsherkenningssystemen in openbare ruimtes verboden. Het verbod maakt deel uit van de Artificial Intelligence Act van de Unie, die vorige week is goedgekeurd. De wetgeving zal slechts enkele uitzonderingen maken als het gaat om AI-gestuurde gezichtscodering. Dan gaat het om bestrijding van ernstige misdrijven…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

Miles Research nieuwe partner voor regulier onderzoek KvK

Na een uitgebreide openbare aanbesteding is Miles Research uitgekozen als onderzoekspartner  van de Kamer van Koophandel. Het gaat daarbij om alle reguliere marktonderzoekstrajecten onder ondernemers, met als doel de dienstverlening aan  hen te verbeteren. Her onderzoek onder ondernemers omvat o.a. meerdere omnibusonderzoeken per jaar. Ook is er een jaarlijks onderzoek dat een breed beeld moet…

Actueel | 30 mei 2024
30 mei 2024

D&IN en overheid moeten regie nemen over gebruik AI in de sector

In april schreef Finn Raben, Community Moderator van de D&IN Taskforce AI, een eerste verhaal over de online AI-community. Tijd voor deel twee, over de vervolgperiode die tot in mei duurde. In die tweede periode kwamen vijf hoofdthema’s aan de orde en de nodige adviezen – ook de rol voor het Data & Insights Network….

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Human data in tijden van overload

Big data zorgen al langer voor verandering van het vak, maar met de komst van AI tranformeert het insights-vak verder en wordt de kennis en vaardigheid van insights-deskundigen steeds belangrijker. Dat betoogt Dale Preston, hoofd Global Client Research & Insights Digital Channels bij Standard Chartered Bank. De gemiddelde mens produceert ongeveer 1,7 gigabyte aan gegevens…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Kantar en Ellen MacArthur Foundation ijveren samen voor circulaire economie

Kantar heeft zich als netwerkpartner heeft aangesloten bij de internationale Ellen MacArthur Foundation die werkt aan de ontwikkeling en promotie van de circulaire economie als oplossing voor zaken als klimaatverandering en biodiversiteit. Kantar brengt zijn consumentenkennis en -expertise in op het gebied van duurzame marketing.  De samenwerking bouwt voort op eerder gezamenlijke onderzoek van beide…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Ipsos lanceert UX Score Benchmarks

Ipsos heeft een vergelijkingstool gelanceerd onder de naam UX Score Benchmarks. Daarmee kunnen klanten snel de kwaliteit van gebruikerservaringen van hun mobiele app en website  vergelijken met die van concurrenten. De tool is beschikbaar in 24 markten in Azië, Afrika, Amerika en Europa, en er zijn plannen voor verdere uitbreiding. De benchmarks maken gebruik van…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

What’s Happening Online 2024 is uit!

Het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok is uit. Al voor het zeventiende jaar op rij hebben brengt het bureau in het onderzoek – op eigen initiatief – het online gedrag van Nederlandse consumenten in kaart. Bedoeld voor iedereen die werkt in communicatie, marketing, onderzoek, reclame of onderwijs. Het doel van het What’s Happening Online-rapport…

Ook de laatste bytes ontvangen?