Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

‘Nationaal deltaplan AI- & algoritmerisico’s nodig’

De risico’s van AI en algoritmes nemen verder toe, onder meer door de opkomst van generatieve AI. Daarmee groeit ook het risico op verspreiding van desinformatie, privacy-overtredingen en discriminatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) pleit daarom in de tweede editie van de Rapportage AI- & algoritmerisico’s Nederland voor meer grip. De AP is voorstander van een…

Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

Data & Insights Event MIE ’24 op 13 en 14 maart a.s.

Op 13 en 14 maart 2024 presenteert het Data & Insights Network de state of the art van het vak tijdens de 22ste editie van het MIE. In zo’n 80 sessies met topsprekers, en in prikkelende workshops, Silent Seminars, Round Tables en Masterclasses kom je alles te weten over insights, data-science, data-analytics en AI. Ben…

Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

Drie generaties in het vak: ‘De inzichten worden alleen maar rijker en dus bruikbaarder’

Vandaag de afsluiter van het drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, de tweede over de ontwikkelingen van het vak. Maar wat biedt de toekomst? 20+, 50+ en 90+ geven…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Startup Tellet.ai haalt vier ton op voor AI-interviewplatform

De Amsterdamse startup Tellet ontwikkelt een platform dat AI gebruikt om interviews met consumenten uit te voeren en te analyseren. AI voert de interviews met tekst- of spraakberichten uit via het platform of WhatsApp. Tellet heeft nu vier ton opgehaald om de activiteiten uit te breiden. Binnen Tellet gaat de AI-interviewer dieper in op het…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

MarketResponse en Zorgmarketingplatform bundelen krachten

MarketResponse Nederland en het Zorgmarketingplatform slaan de handen ineen om zorgorganisaties te helpen hun data beter te benutten. Streven is de zorgverlening te optimaliseren door datagedreven patiënt-, cliënt- en verwijzerstevredenheid. Jaarlijks organiseert MarketResponse de verkiezing van het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Daar worden opvallend weinig zorginstellingen voor genomineerd, terwijl deze instellingen wel veel tijd…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Adobe bestrijdt klacht over dataverzameling

Vorige week bracht de Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) een dagvaarding uit tegen Adobe omdat het bedrijf zonder toestemming data van internetgebruikers zou verzamelen en die vervolgens, ook zonder toestemming, zou verhandelen. Adobe zegt in reactie dat de beweringen van SDBN berusten op misverstanden. Adobe zegt geen ‘gegevensbeheerder’ te zijn wanneer het diensten levert aan…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Wie wordt ‘Insights Scientist van het jaar 2024’? Ding mee!

Jaarlijks reikt D&IN vakprijzen uit aan bureaus en bedrijven, en aan inspirerende insights professionals die het verschil maken in het vakgebied. Wetenschappers dingen ook mee naar een van de prijzen. Wie wordt Insights Scientist van het jaar 2024? De inschrijving staat nu open! Door de zorgen om de effecten van klimaatverandering staat het produceren van…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Drie generaties in het vak: ‘Kwaliteit verhogen en imago verbeteren’

Vorige week donderdag startten we een drieluik met drie generaties marktonderzoekers. Het is geschreven door Corien van der Linden van Terra Nova, partners in onderzoek, die 35 jaar in het vak zit. De eerste aflevering ging over drijfveren, vandaag komen de ontwikkelingen van het vak aan bod en a.s. donderdag de toekomst. Drie vrouwen aan…

Actueel | 19 december 2023
19 december 2023

Een derde Amerikaanse marktonderzoekers lijdt aan stress

Een op de drie Amerikaanse marktonderzoekers vindt zijn of haar baan ‘zeer stressvol’ en meer dan de helft heeft het afgelopen jaar een burn-out gehad. Dat blijkt uit onderzoek van de Insights Association en Opinium. Het onderzoek, opgenomen in het rapport Mental Wellbeing in Insights: Small Steps Toward Better Health, ziet als grootste oorzaken van…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

GfK lanceert cookieless online-campagnemeting

GfK biedt een nieuwe manier campagnemeten aan – onder de naam Sensic – waarin wordt onderzocht hoeveel én welke mensen bereikt zijn op basis van 350 achtergrondkenmerken. Met het verdwijnen van third party cookies is het meten van online campagnes complexer geworden. GfK lanceert daarom een cookieless manier van meten via het GXL-panel waaraan ook…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

Word een expert in Sensorisch Onderzoek!

Sinds 2002 biedt het Data & Insights Network de cursussen Sensorisch Onderzoek A en Sensorisch Onderzoek B aan ter voorbereiding op landelijk erkende NIMA-Data & Insights Network examens. Sensorisch Onderzoek-A Leer de rol van sensorisch onderzoek begrijpen bij kwaliteitscontrole, houdbaarheidstesten, procesveranderingen, productontwikkeling en consumentenonderzoek. Onder begeleiding van Harry Vogel worden alle relevante hoofdstukken van het…

Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

Massaclaim tegen Adobe om illegaal plaatsen cookies en delen data

De Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft een dagvaarding uitgebracht tegen Adobe. Reden is dat Adobe in het geheim enorme hoeveelheden persoonsgegevens verzamelt via onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en de Belastingdienst, en apps van onder andere Marktplaats en Buienradar. Namens miljoenen Nederlanders eist SDBN dat Adobe stopt met het verzamelen…

Ook de laatste bytes ontvangen?