Vijf voorspellingen over AI in 2024
De toekomst van marktonderzoek ligt op ramkoers met GenAI, zegt Steven Millman van Dynata. Hij ziet een sector die ploetert en leert van fouten rond het gebruik van AI. Wie er gaat winnen? ‘2024 wordt een jaar waarin de status quo eraan gaat, nieuwe risico’s opdoemen en prestaties en verbeeldingskracht hand in hand gaan.’ Steve…
YouGov neemt CPS GfK over
Consumentenonderzoeksbureau YouGov heeft de consumer panel services-activiteiten van GfK (CPS GfK) overgenomen. CPS GfK verzamelt aankoopgegevens van huishoudens in Europa. De deal past in YouGov’s langetermijngroeistrategie. Het bureau wil de aanwezigheid in de FMCG-sector vergroten. De overname breidt het aanbod van YouGov in de Europese FMCG- en retailsectoren uit. CPS GfK brengt panels uit 18…
Is Gen Z echt anders? – deel 1
Gen Z kun je kenmerken als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Rutger van den Berg, jongerenonderzoeker verbonden aan Youngworks, schreef er een drieluik over. Vandaag deel 1 – over ontwikkeling, de tijdgeest en Gen Z als seismograaf van de samenleving. Naast alle…
Trendrapport 2023: bijna 7% meer omzet in de onderzoeksbranche
We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen de aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%. Leggen…
Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden
Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren. Volgens onderzoek van het…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
SWOCC presenteert Purpose Oriëntatie
Communicatiespecialisten Esther Overmars en Amber Kouwen deden voor SWOCC onderzoek naar purpose-oriëntatie aan de hand van een literatuuronderzoek en diepte-interviews met 12 experts. De publicatie op basis van het onderzoek wordt op 16 januari gepresenteerd in de Doelenzaal (Universiteitsbibliotheek UvA, Amsterdam). ‘Purpose’ maakte het afgelopen decennium een opvallende opmars in marketing. De laatste jaren klinkt…
Markteffect gaat joint venture aan met The Relevance Group
De Markteffect Research Group (die bestaat uit Markteffect en Direct Research) gaat een joint venture aan met The Relevance Group uit Duitsland. Dat past volgens de groep binnen de ambitie om de dienstverlening uit te breiden door meer gebruik te maken van data-science, marketingtechnologie en AI. Markteffectdirecteur Hesam Fahimi zegt over de joint venture: ‘Zo…
Ipsos Nederland en I&O gaan samen
Om volop in te kunnen spelen op ontwikkelingen, zowel in de publieke als private sector, neemt Ipsos Nederland I&O Research over. Gisteren kondigden de twee bureaus aan in Nederland vanaf nu verder te gaan onder de naam Ipsos I&O. Sinds de oprichting in 1996 heeft I&O Research sterke relaties opgebouwd met opdrachtgevers op alle niveaus…
Gaat Kantar zijn mediatak verkopen?
Kantar Media staat mogelijk in 2024 te koop voor ‘maar liefst 1 miljard pond’, zo bericht Sky News. De zender baseert zich op bronnen in de City of London. Bain Capital, de meerderheidsaandeelhouder van Kantar, zou intussen investeringsspecialisten hebben gevraagd toezicht te houden op het verkoopproces. De vorige meerderheidsaandeelhouder, WPP, stemde 4,5 jaar geleden in…
Menselijker maken van AI leidt tot meer innovatiesucces
Ipsos publiceerde afgelopen maand het whitepaper Humanizing AI: Real Human Data to Generate and Predict Real Innovation Success. Het gaat over het belang van het gebruik van echte menselijke data om AI-modellen te trainen voor innovatiesucces. Hersenen zijn als sponzen, zeg het begeleidende bericht van Ipsos. Ze absorberen waaraan ze worden blootgesteld en AI is…
Een kritische blik op Better Brand Health
Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…
Digital Marketing Trends 2024
In het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School omschrijft digital strateeg Bart Meerdink de belangrijkste trends voor het komende jaar. De trends zijn gebaseerd op het analyseren van digitale strategieën van B2B-, B2C-, corporate en mkb-bedrijven, aangevuld met internationaal onderzoek en interviews met experts. Trend 1: Inflatie van content en advertenties Met dagelijkse schermgebruikscijfers…