Actueel | 08 februari 2024
08 februari 2024

Survalyzer op MIE’24: AI-integratie in klantcontact

Survalyzer presenteerde de afgelopen tijd opmerkelijke resultaten met ChatGPT op het gebied van sentiment- en onderwerpanalyse in open teksten. Volgens eigenaar Christian Hyka staan we nog maar aan het begin van de AI-reis. Daar komt hij over vertellen op het MIE. Wat doe je wanneer je klantervaringsmanagement hapert? Voor het Zwitserse postbedrijf GeoPost DPD was…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

PIM Trendrapport 2024 onthult De Clash van het zijn

Op 30 januari 2024 heeft het Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19de PIM Trendrapport gepresenteerd. Het rapport draagt de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen in hedendaags consumentengedrag. In een tijd waarin de wereld wordt beheerst door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

Mobiel Centre Marktonderzoek wordt MCM Research

Met ingang van dit nieuwe jaar is Mobiel Centre Marktonderzoek B.V. omgedoopt in MCM Research. De naam wordt al gebruikt in Frankrijk en België. Bij de naam hoort een pay-off: Make it Count and Meaningful. MCM Research verzamelt face-to-face data voor grote (internationale) onderzoeken in het sociale- en wetenschappelijke domein. Het bureau hanteert een persoonlijke…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

Kunnen LLM’s inzichten voorspellen?

Voorspellen van inzichten, dat is een vak… en een gave. Nu werpen ook grote taalmodellen zich op als krachtige instrumenten voor bedrijven om juist die inzichten te generen. Helpen ze? Phillip Sewell, chief executive officer bij Predyktable, schreef er een artikel over. Slimme data-professionals weten dat begrip van consumentengedrag en voorspellen wat consumenten gaan doen,…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

MIE’24: Esther Rookhuijzen over de kunst van helder informatie delen

Op 13 en 14 maart kun je op MIE’24 de state of the art van data & insights van dichtbij meemaken in de vorm van presentaties, round tables, een dynamische beursvloer en alle mogelijkheid om contact te leggen met vakgenoten. In de komende edities van Daily Data Bytes stellen we alvast wat sprekers voor. Vandaag…

Actueel | 01 februari 2024
01 februari 2024

AP: privacy is een grondrecht, zonder prijskaartje

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouder een Europese procedure starten over privacy en gepersonaliseerde advertenties. De toezichthouders willen samen met alle EU-collega’s een oordeel horen over de manier waarop online platforms toestemming van gebruikers willen krijgen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Online platforms mogen alleen met toestemming van…

Actueel | 01 februari 2024
01 februari 2024

Data is bewijs, geen inzicht

Het is cruciaal voor onderzoekers om mensen, cultuur en context te begrijpen, en data mogen geen doel op zich zijn, zegt James Fox, hoofd data & analytics bij Canvas8. Data is bewijs, geen inzicht. De gestage daling van de budgetten voor traditioneel marktonderzoek roept bij hem de vraag op: zelfs als de conclusies over een…

Actueel | 01 februari 2024
01 februari 2024

Bilendi: ‘Wij zien onderzoek als een vorm van kunst’

Sinds 2021 is Bilendi nadrukkelijk aanwezig op de Nederlandse markt. Bij presentaties op het MIE en het Data & Analytics Congres toonde het innovaties die dieper ingaan op de leefwereld van respondenten. Met rijkere, meer authentieke inzichten wil het bedrijf de ambitieuze groeiplannen realiseren. Als toeleverancier op het gebied van technologie en data, met een…

Actueel | 30 januari 2024
30 januari 2024

Motivaction start Panel Duurzame Koplopers

Motivaction heeft een nieuw panel opgericht: Panel Duurzame Koplopers. Het panel wordt gezien als wegwijzer bij o.a. de ontwikkeling van een duurzame propositie of het aanscherpen van een duurzame merkpositionering. Ook bij communicatieonderzoek biedt het panel mogelijkheden, zegt Motivaction, zoals bij het achterhalen welke argumenten voor de duurzame doelgroep relevant zijn en hoe je een…

Actueel | 30 januari 2024
30 januari 2024

Nebu en Survox gaan verder als Enghouse Insights

Softwarebedrijf Enghouse Systems heeft de activiteiten van Nebu- en Survox gecombineerd en omgedoopt tot Enghouse Insights. Het in Canada gevestigde Enghouse kocht in 2017 Survox, dat zich toelegt op het targeten van respondenten en het verzamelen van mobiele data, en vier jaar later het Nederlandse NEBU, dat onderzoekssoftware ontwikkelt. Een jaar geleden nam Enghouse ook…

Actueel | 30 januari 2024
30 januari 2024

Uitbreiding certificering Miles Research met ISO 27701

Vanaf 1 januari is Miles Research ook ISO 27701 gecertificeerd. Het bureau, dat vaak inzet op innovatieve manieren van onderzoek, wil hiermee ook de kwalitatieve basis van het vak verder versterken. Miles Research ziet in het nieuwe certificaat een bewijs dat ‘wij ons enthousiasme voor marktonderzoek op een betrouwbare manier uitvoeren, met respect voor privacygevoelige…

Actueel | 30 januari 2024
30 januari 2024

Kaartverkoop voor MIE’24 gestart!

Op 13 en 14 maart 2024 presenteert het Data & Insights Network de state of the art van het vak tijdens de 22ste editie van het MIE. Wie de laatste trends en ontwikkelingen niet wil missen, bestelt nu tickets! Zet je schrap voor meer dan 80 sessies met topsprekers, prikkelende workshops, silent seminars, round tables…

Ook de laatste bytes ontvangen?