Actueel | 24 mei 2022
24 mei 2022

TU Delft lanceert Digital Ethics Centre voor eerlijke en veilige AI

De TU Delft opende onlangs het Digital Ethics Centre, waar onderzoekers samen met overheidsinstellingen en bedrijven kijken naar de ethische kant van AI en digitalisering, met als vraag: hoe houden we het gebruik van AI eerlijk, inclusief, transparant en veilig? Bedrijven en instellingen weten niet altijd hoe je omgaat met de technologische innovaties. Betekent het...
Actueel | 24 mei 2022
24 mei 2022

Real-time bidding ‘groot datalek’

Uit onderzoek van de Irish Council for Civil Liberties (ICCL) blijkt dat real-time bidding (RTB) elke dag 294 miljard keer data haalt uit wat Amerikanen online doen en wat hun locatie is. Europeanen komen er iets beter af: daar geldt een ‘dagopbrengst’ van 197 miljard keer. De ICCL noemt het het grootste datalek dat ooit...
Actueel | 19 mei 2022
19 mei 2022

Nieuwe EU-brede regels AVG-boetes voor bedrijven

Er komen nieuwe regels aan voor de berekening van boetes voor bedrijven bij overtreding van de AVG. De nieuwe regels zijn opgesteld door de European Data Protection Board (EDPB). Met de regels berekenen alle privacytoezichthouders in de Europese Unie (EU) voortaan op dezelfde manier de hoogte van boetes. Door de berekening van boetes binnen de...
Actueel | 19 mei 2022
19 mei 2022

NIMA-crowdfundingactie voor Oekraïense marketeers

NIMA heeft samen met ETCN een crowdfundingactie opgezet om zoveel mogelijk geld op te halen om (gevluchte) Oekraïense marketeers een gratis NIMA-opleiding aan te bieden. NIMA doet een oproep om hieraan mee te helpen. Al bijna 20 jaar werkt NIMA samen met Jacco Stolker van ECTN voor NIMA-opleidingen in Centraal en Oost-Europa. Ook in de...
Actueel | 17 mei 2022
17 mei 2022

Europese privacytoezichthouders intensiveren samenwerking

In 2021 werkten de Europese privacytoezichthouders samen bij 506 internationale onderzoeken. Zij rondden 141 internationale onderzoeken definitief af. Dat blijkt uit het jaarverslag van de European Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsorgaan van de Europese privacytoezichthouders. Organisaties die persoonsgegevens gebruiken van mensen in meerdere Europese landen, hebben in principe met één privacytoezichthouder te maken. Dat...
Actueel | 17 mei 2022
17 mei 2022

SMART zoekt nieuwe bestuursleden

SMART is op zoek naar nieuwe bestuursleden en doet daarom een oproep om voor 10 juni te reageren. Wat wordt er geboden? Inspirerende seminars en congressen meehelpen opzetten, mensen met elkaar in verbinding brengen, en daarnaast natuurlijk ook je eigen netwerk binnen marktonderzoek vergroten. Bestuurslid zijn is veel meer dan dat, zegt het SMART-bestuur. Kort...
Actueel | 12 mei 2022
12 mei 2022

Kantar Public verkocht aan Trilantic Europe

Kantar heeft afgelopen dinsdag een overeenkomst gesloten met Trilantic Europe voor de verkoop van Kantar Public. Trilantic Europe is een pan-Europese private equity-onderneming die zich richt op transacties in het middensegment. Kantar Public wordt na de overname een onafhankelijke onderzoeks- en adviesorganisatie voor de overheid en het publieke domein. Kantar Public heeft momenteel meer dan...
Actueel | 12 mei 2022
12 mei 2022

Marketingteams hebben generalisten én specialisten nodig

Marketingteams zijn gebaat bij generalisten met brede vaardigheden én experts die zich richten op data en customer experience. Dat is de mening van Aline Santos Farhat, Unilever's chief brand officer en chief equity diversity and inclusion officer. Aline Santos Farhat deed haar uitspraken tijdens een event van LIONS Marketers Series. Volgens haar hadden we in...
Actueel | 10 mei 2022
10 mei 2022

Toezichthouders willen verbeteringen Data Act

De Europese privacytoezichthouders stellen in een advies aan de Europese Commissie verbeteringen voor van het huidige voorstel voor de Data Act. De toezichthouders wijzen erop dat de Data Act geen afbreuk mag doen aan de bescherming van persoonsgegevens die de AVG biedt. Ook vinden ze dat overheden geen al te ruime bevoegdheid moeten krijgen om...
Actueel | 10 mei 2022
10 mei 2022

Brand Growth event digitaal te volgen

DVJ Insights presenteerde eerder dit jaar het Brand Growth-thema voor 2022: The Moment of Truth. Daar hoort het jaarlijkse Brand Growth-event bij en dat wordt gehouden op dinsdag 31 mei. Het programma is digitaal te volgen via een livestream. De keuze voor het thema is gebaseerd op eerdere Brand Growth-edities waar het moment van aankoop...
Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

Topic of the Year symposium over customer experience

Op 19 mei a.s. vindt in Amsterdam een middagsymposium plaats rond het thema ‘Customer Experience Management in the Digital Age’. Drie wetenschappers delen dan hun kennis over dit onderwerp. De drie wetenschappers op deze middag zijn Mirella Kleijnen - Vrije Universiteit Amsterdam, Evert de Haan - Rijksuniversiteit Groningen en Anne-Kathrin Klesse - Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij strijden...
Actueel | 03 mei 2022
03 mei 2022

ESSENSOR lanceert Smaakonderzoek.nl

Tijdens het sensorisch symposium ‘Sensory for Business’, dat plaatsvond op 21 april jl. werd door ESSENSOR een spin-off gelanceerd onder de naam Smaakonderzoek.nl. De nieuwe tak richt zich op sensorisch onderzoek voor de supermarktwereld en de horecagroothandel. De producten van Smaakonderzoek.nl zijn gebaseerd op zogenaamd ‘hedonisch’ onderzoek. Daarbij wordt onderzocht wat consumenten wel of niet...

Ook de laatste bytes ontvangen?