Juryrapporten genomineerden Data & Insights Awards
Vorige week konden we bekendmaken wie er dit jaar genomineerd zijn voor de Data & Insights Network Awards 2025. Bij elke award hoort een jury en uiteraard een juryrapport waarin de speciale kwaliteiten van de genomineerden naar voren komen. We zetten de jury-oordelen allemaal op een rij. ▼ Genomineerd voor Data & Insights Bureau van…
Acht marktonderzoekers in VS aangeklaagd voor enquêtefraude
Het US Attorney’s Office voor het District of New Hampshire in Amerika heeft een aanklacht ingediend tegen acht medewerkers van marktonderzoekbureaus omdat zij enquêtefraude zouden hebben gepleegd. De acht, werkzaam bij onderzoeksbureaus Op4G, Slice en SNWare, zouden in de loop van een decennium ongeveer 10 miljoen dollar hebben gefactureerd voor valse data. De Amerikaanse koepel…
Bedrijfsleven geeft zichzelf onvoldoende voor gebruik algoritmes
Het Nederlandse bedrijfsleven vindt zichzelf onvoldoende ingericht voor het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. Dat blijkt uit een enquête die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) afnam onder 1600 bedrijven. Het merendeel van deze bedrijven weet niet helemaal zeker of ze algoritmes gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. En wanneer ze daarvoor algoritmes gebruiken, weet men vaak…
‘Super interessant zijn digitale neuzen, alleen is de ene neus de andere niet’
Als consultant ondersteunt Saskia Kamps (foto) organisaties bij de implementatie van sensorisch onderzoek. Ze is ook docent van de NIMA-Data & Insights Network-cursus Sensorisch Onderzoek A. Het niveau van het vakgebied in Nederland vindt zij hoog, alleen mogen met name soft skills meer aandacht krijgen. ▼ Haar eerste theorieles in het sensorisch onderzoek kreeg Saskia…
Symposium 2025: The Value of Influencers for Building Brands
Influencermarketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Maar hoe effectief is deze vorm van marketing nu echt? En welke keuzes leveren daadwerkelijk rendement op? Tijdens het jaarlijkse Insights Scientist Symposium – op 22 mei a.s. – gaan toonaangevende wetenschappers én praktijkexperts in op de nieuwste inzichten rondom influencermarketing. ▼ Van ROI tot AI…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Genomineerden Data & Insights Awards 2025 bekend
Ook dit jaar reikt het Data & Insights Network prijzen uit aan toonaangevende data & insights professionals en aan bureaus en bedrijven. De vakjury’s hebben voor elke award drie genomineerden voorgedragen. Bij Bureau van het jaar zijn dat Ipsos I&O, Markteffect en The Conversation Studio, en bij Data & Insights organisatie FrieslandCampina, Perfetti van Melle…
Rapportage NMO Luisteronderzoek uitgebreid met korte luistertrajecten
Met ingang van week 15 maken ook korte luistertrajecten van één en twee minuten onderdeel uit van de rapportage van de luistertijd in het NMO Luisteronderzoek. Het gaat dan om luistertrajecten die op basis van ‘encoding’ zijn gemeten. Deze aanpassing in de rapportageregels wordt met terugwerkende kracht toegepast op de weken 1 t/m 14 2025….
Datadonatie voor wetenschappelijk onderzoek
Met behulp van de 65.000 inwoners van Nederland die deelnemen aan StemPunt-panel van Motivaction, kunnen universiteiten aan deelnemers komen voor datadonatie-onderzoeken. Dat houdt in dat deelnemers hun gebruiksdata van apps of apparaten delen met onderzoekers. ▼ Deelnemers aan de universitaire onderzoeken delen bijvoorbeeld gegevens over (video-)content die ze gezien hebben, of spraakcommando’s die ze gegeven…
Praktische toepassingen op het Nederlandse AI Congres 2025
Op woensdag 23 april a.s. vindt het Nederlandse AI Congres 2025 plaats, in DeFabrique in Maarssen, georganiseerd door de AI Coalitie 4 NL. Het congres wil de ontmoetingsplek zijn voor beleidsmakers, ondernemers, onderzoekers en professionals die werken aan de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie in Nederland. ▼ Onder het thema ‘Aan de slag met…
Interstellar Group neemt Den of Data over
De Interstellar Group heeft Den of Data overgenomen. De overname past binnen de strategie van de Interstellar Group om volop in te zetten op data en AI en zo klanten beter te ondersteunen bij digitale transformaties. Den of Data is gespecialiseerd in data-analyse, datagedreven optimalisatie en AI-oplossingen. ▼ De overname van Den of Data sluit…
Data wijzen uit: jonge mannen vallen voor extreme stemmen
‘Giftige’ online invloeden (denk aan Adolescence) en een groeiend gevoel van machteloosheid hebben ervoor gezorgd dat steeds meer jonge mannen het idee van gelijkheid verwerpen. Rachel Macey, managing director voor TGI & Insight, Verenigd Koninkrijk en Ierland bij Kantar Media, denkt dat inzicht in data de trend kan keren. ‘Vertrouw niet meer op verouderde stereotypen.’…
DDMA publiceert nieuwe whitepaper over social measurement
Adverteren op social media is voor veel bedrijven inmiddels een must. Maar hoe meet je de impact van al die campagnes en verzamel je inzichten om de resultaten naar een nog hoger niveau te tillen? DDMA publiceert daarom, in samenwerking met de DDMA Commissie Social Media, de whitepaper Alles over Social Measurement. ▼ De metrics…