‘Onderzoeker moet af van een neutrale rol’
Soms zijn er gewoonweg te veel data, en het zou ook wel eens goed zijn dat onderzoekers zich afvragen hoe hun data worden gebruikt door interne en externe opdrachtgevers. Het zijn de woorden van professor John Amaechi (foto) in een keynote op het Richmond Market Insight Forum in de UK. ▼ John Amaechi, hoogleraar leadership…
‘AI is het experiment voorbij’
De 34ste editie van het Greenbook Research Industry Trends Report is verschenen en deze keer gaat het over insights (onder de naam Insights Practice Report). Het rapport toont hoe snel de insights-sector verandert als gevolg van technologische en organisatorische verschuivingen. ‘Synthetische data zullen steeds meer het vak bepalen.’ ▼ De pandemie verstoorde al de normale…
Nederlandse winnaar bij European Design Awards 2025
Het Nederlandse data- en designbureau CLEVER°FRANKE, onderdeel van ADC Consulting, is tijdens de European Design Awards 2025 in Ljubljana uitgeroepen tot Agency of the Year. De jury prees het werk van CLEVER°FRANKE om het voortdurend herdefiniëren van de rol van design in een datagedreven wereld. ▼ Naast de hoofdprijs viel CLEVER°FRANKE nog drie keer in…
Van Coca-Cola tot Ferrari: hoe merken consumenten écht raken met data en AI
Van Coca-Cola’s emotionele QR-campagne tot Ferrari’s slimme fanplatform: bedrijven zoeken in 2025 actief naar manieren om consumenten op een dieper niveau te betrekken. Dat doen ze via co-creatie, personalisatie en realtime inzichten. ▼ Onder de motorkap van merkcampagnes draaien steeds vaker krachtige analytics- en AI-oplossingen mee die de verbindingen met consumenten mogelijk maken. Hieronder beschrijven…
Project Beauty (3): ‘Kun je schoonheid ook kopen?’
Hoe beleven mensen schoonheid? Dat is de centrale vraag van Project Beauty waarover we al eerder publiceerden (hier en hier). Het internationale onderzoek is inmiddels in acht landen uitgevoerd: Nederland, VK, Ierland, VS, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Peru. In elk land wordt de vragenlijst in de lokale taal afgenomen. De term ‘schoonheid’ werd telkens anders…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
‘Het is belangrijk om focus te houden: wat wil je nu écht zeggen met je data?’
Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen. Deze keer Rick Bos, Team Lead Business Insights bij McDonald’s. ‘Soms vergeten we de waarde van een simpele,…
Inspirerende data-trainingen voor de zomer!
In juli, augustus en september organiseert het Data & Insights Network twee- en driedaagse trainingen voor datamanagement & governance en data driven leadership. ▼ CDMP – Data Management & Governance Fundamentals training | 2 dagen Deze tweedaagse (examen)training helpt je met het voorbereiden voor de CDMP certificering (het Data Management Fundamentals examen van DAMA International)….
Hoe zet je synthetische data in om marktonderzoek te hervormen?
Het Global Research Business Network houdt op dinsdag 1 juli een webinar over de kracht van synthetische data bij de hervorming van marktonderzoek. De focus ligt daarnaast op de huidige stand van de technologie – met informatie uit een test met twee toonaangevende aanbieders van synthetische panels. ▼ Onderwerpen zijn onder andere: Het verschil tussen…
Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?
Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…
Datafraude? Meet de kwaliteit van respondenten!
Als reactie op de datafraude die door twee bureaus in Amerika werd gepleegd, oppert Enric Cid (Strategy & Product Director bij Netquest-Bilendi) de mogelijkheid van een nieuwe metric om de kwaliteit van de respondenten beter te meten en het vertrouwen in marktonderzoekdata te herstellen. ‘Geef prioriteit aan respondentbetrokkenheid op de lange termijn.’ ▼ De recente…
Nieuw AI-onderzoekslab maakt open overheidsinformatie beter vindbaar en begrijpelijk
De Universiteit van Amsterdam en de Rijksoverheid lanceren samen het ICAI OpenGov Lab, een nieuwe onderzoekslab gericht op zoektechnologie en natuurlijke taalverwerking). Het lab wil open overheidsinformatie ontsluiten, verrijken en begrijpelijk maken. ▼ Het ICAI OpenGov Lab ontwikkelt AI-technologie op maat voor alle aspecten van open overheidsdata. Overheidstransparantie is van fundamenteel belang in een democratische…
Seminar – Zijn jongeren (nog) de duurzame kartrekkers?
Op donderdag 12 juni organiseert Ipsos I&O in Amsterdam het seminar Zijn jongeren (nog) de duurzame kartrekkers? Tijdens dit seminar staan de ontwikkelingen, die zijn neergelegd in het Ipsos I&O-onderzoek Duurzaam Denken Duurzaam Doen, centraal. Wat betekenen ze voor het klimaat en klimaatbeleid? Wat kunnen beleidsmakers (anders) doen om jongeren te betrekken bij de energietransitie?…