Thom Bremer: ‘We moeten een soort menselijke AI-centaurs worden’
Cultural Strategist Thom Bremer (30) van Crowd DNA is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. ‘Wat Thom bijzonder maakt is zijn vermogen om abstracte toekomstscenario’s te vertalen naar bruikbare strategieën’, zegt de jury. Eind juni wordt bekend wie de awards gaat winnen. ▼ Wat vind je zelf het…
Eva van Glasenap: ‘Mijn generatie moet de snel veranderende wereld naar binnen brengen’
Eva van Glasenap (26) is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. De kwalitatief onderzoeker bij Ipsos heeft pas 2,5 jaarwerkervaring, maar toont volgens de jury lef, en ze challenget de traditionele onderzoeksmethoden bij Ipsos I&O. Eind juni wordt bekend wie de awards gaan winnen. ▼ ‘Origineel en…
CBS geeft gastlessen over data aan basisschoolkinderen op Bonaire
In Caribisch Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) is het CBS dit jaar een campagne gestart om de waarde van data bij het brede publiek onder de aandacht te brengen. Het thema is ‘Dit zijn wij!’ Naast het brede publiek zijn ook basisschoolleerlingen een belangrijke doelgroep. Daarom gaven Arjan van der Meer en Esther Meijer-Sedney van…
In het hoofd kruipen van de doelgroep met Persona.Flow
De ultieme droom van marketeers? Begrijpen wat de doelgroep drijft, hoe ze denken, waar ze gevoelig voor zijn. Tot voor kort was dat vooral giswerk, ondersteund door onderzoek, ervaring en intuïtie. Maar de komst van AI verandert veel. Dankzij een samenwerking tussen Motivaction en digitaal bureau .Monks kunnen marketeers nu letterlijk in gesprek gaan met hun…
‘Als je belangrijke stappen in de data-cleaning overslaat, dan klopt je output simpelweg niet’
Consultant Data Scientist Annemijn de Vries geeft begin juni een training in CRISP-DM (cross-industry standard process for data mining). In dit interview vertelt zij waarom deze methodologie essentieel is om data-science-projecten effectief te plannen en uit te voeren. ‘Dataspecialisten weten hoe ze moeten modelleren of programmeren, maar missen soms het overzicht.’ ▼ Waar veel mensen hun scriptie als…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Beautiful Lives sluit zich aan bij The Relevance Group
Beautiful Lives voegt zich bij The Relevance Group. In de Benelux is Beautiful Lives het vierde bureau dat zich bij The Relevance Group aansluit, naast Markteffect, Techonomy en TDA Group. Door de aansluiting wil Beautiful Lives haar positie versterken als expert in kwalitatief onderzoek en propositieontwikkeling, gebaseerd op de principes van design thinking. ▼ De…
SWOCC publiceert trendrapport over het merk als kompas
Op 28 mei verschijnt het trendrapport van SWOCC Het merk als kompas in tijden van paradoxale spanningen. Daarin duiden professionals en onderzoekers de zes grootste dilemma’s waarmee merken de komende jaren te maken krijgen. Het rapport verschijnt online, en wordt op 11 juni uitgereikt tijdens het jubileumevent 30 jaar SWOCC. ▼ Diepte-interviews met een breed…
Arjan Pomper vertrekt alweer bij NMO
Per 1 juli zal Algemeen Directeur Arjan Pomper vertrekken bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Tot die tijd blijft hij actief voor de organisatie. Hij werd in november 2024 aangesteld als nieuwe Algemeen Directeur van de Stichting Nationaal Media Onderzoek als opvolger van Ton Schoonderbeek. ▼ Het bestuur van NMO zegt Arjan Pomper erkentelijk te…
AI in Practice: Beyond the Hype
How can organizations apply AI in a meaningful way, without getting lost in buzzwords and theoretical promises? During an event on May 20 real-world applications of AI will be explored – with inspiring cases from organizations that are already making an impact through machine learning, smart algorithms, and data-driven decision making. The event is organized…
Q8 kiest Blauw Research als partner voor marktonderzoek en consumer insights
Q8 heeft – voor zijn merken Q8 en Tango – Blauw Research geselecteerd als exclusieve partner voor marktonderzoek en consumer insights. Vanaf 1 april 2025 zijn beide partijen een strategische samenwerking aangegaan voor een periode van minimaal drie jaar. ▼ Mark Buissink, Marketing Manager bij Q8, zegt over de samenwerking: ‘We zijn blij dat we…
Symposium 2025 | The Value of Influencers for Building Brands | 22 mei
Op donderdag 22 mei organiseert het Data & Insights Network het jaarlijkse Insights Scientist Symposium. In één middag krijg je frisse inzichten over influencer marketing van topnamen uit wetenschap en praktijk. ▼ Wat werkt écht? Hoe bouw je merken via influencers? En wat is de rol van AI en virtuele persoonlijkheden Laat je inspireren in zes…
Daan Versteeg nieuwe Director Research Panel Inzicht en DPG Media
Per 1 mei 2025 is Daan Versteeg (47) werkzaam als Director Research bij Panel Inzicht en DPG Media. Hij heeft ruime ervaring in strategie, marketing en onderzoek bij bedrijven als Shell, Heineken, Google, Netquest, Dentsu en Ipsos I&O. Bij Ipsos I&O was hij Country Manager Nederland. Daarnaast is hij de voorzitter van het Data &…