MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio
Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan…
MIE’24: David Smith over AI, winnaars en verliezers (en alles daartussenin)
David Smith vertelt op MIE’24 wie er gaan profiteren van AI en wie het moeilijk krijgen. De onderzoeksveteraan spreekt van de allergrootste omwenteling die hij in zijn lange carrière heeft meegemaakt. Iedereen, in elke sector, heeft het weleens gecheckt: hoe groot is de kans dat ik door AI word vervangen? David Smith publiceerde recentelijk, samen…
Onderzoeksproject ‘Jongeren, nieuws en sociale media’
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, en steeds meer van sociale media, ook voor informatie over belangrijke gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Voor het Commissariaat voor de Media is dat aanleiding voor een drieledig onderzoek. Het Digital News Report Nederland 2023 geeft al een indicatie van dalend vertrouwen…
Webinar Haystack Consulting en Ebrofoods
Een jaar geleden introduceerde Haystack Consulting het innovatiespel Treasure Hunt en daar hebben al veel partijen mee mogen spelen. Op 29 februari houdt Haystack een webinar over het spel, met speciale aandacht voor Ebrofoods. Uitgangspunt van het spel is dat de wereld om ons heen tal van prachtige schatten verbergt en die ontdekt kunnen worden….
MIE’24 – Bilendi (deel 2) over AI, kwalitatief onderzoek en de persoonlijke touch
In een vorig artikel introduceerden we Bilendi, toeleverancier op het gebied van technologie en data, met een focus op onderzoek. In dit artikel (en op het MIE) gaan Tymon Groenendal, business development manager Nederland, en country director Luigi Casula dieper in op enkele recente innovaties en toepassingen. Bilendi zit volop in de lift. De Europese…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
MIE’24 – ElastIQ-Connect en Alliander over de almachtige data-scientist
Op woensdag 13 maart geven Ben Edmondson van ElastIQ-Connect en Janita Stuurman van Alliander op het MIE een lezing over ‘The Omnipotent Data Scientist’. De vele kanten van de data-scientist komen aan bod en vooral ook wat data-science inhoudt. Daily Data Bytes sprak met software engineer Ben Edmondson: ‘Onze datawereld komt dichter naar de mensen…
AI-detectietools filteren te streng
Data van mindere kwaliteit vormen een risico, en ze leiden tot minder effectieve zakelijke beslissingen. Logisch dat er dus veel tijd en middelen worden besteed aan het opschonen van kwantitatieve data, en aan de kwaliteit van open antwoorden. En wat is de – soms twijfelachtige – rol van AI in dat geheel? Over dat laatste…
MIE’24: Beautiful Lives over de soepele klantreis door Schiphol
Op donderdag 14 maart, om 14.55 uur, geven Gaby Siera en Ellen Boon van Beautiful Lives, samen met Jim van Velzen van de Schiphol Group, op MIE’24 in de Jaarbeurs in Utrecht, een presentatie over de customer journey op Schiphol. Daily Data Bytes sprak met Gaby Siera, founder en managing partner van Beautiful Lives. ‘Ondanks…
Grote toeloop opdrachtgevers naar MIE’24
De inschrijvingen voor MIE’24, 13 en 14 maart in de Jaarbeurs in Utrecht, komen nu volop binnen. Wat opvalt is het hoge aantal opdrachtgevers dat op deze dagen aanwezig zal zijn. Een meer dan uitgelezen kans voor bureaus en bedrijven om elkaar te ontmoeten, niet alleen bij lezingen en round tables, maar ook op de…
Kantar pakt miljardenfraude enquêtes aan
Kantar kondigt samenwerking aan met Realeyes dat zich toelegt op computer vision en aandachtsmeting. Realeyes’ identiteitsherkenningssoftware, Verify, wordt geïntegreerd in QubedAI van Kantars om beter te verifiëren of enquêtedeelnemers echte personen zijn. De combinatie van Verify en QubedAI heeft als doel de kwaliteit van verzamelde data uit interne en externe bronnen te verbeteren. Dat geldt…
MIE’24: DataIM over de kunst van statistische analyses en datavisualisaties
Op het MIE geeft David Macro, hoofd data-science van DataIM, een masterclass met als titel: ‘Marktonderzoek met R en Shiny in vogelvlucht’. R en Shiny zijn twee tools die tezamen een framework bieden voor statistische analyses en datavisualisatie. Daily Data Bytes sprak erover met Gijs van Blokland, algemeen directeur van DataIM. Eerst even over DataIM….
MIE’24: Kees van Duyn en Rob Drent over de kunst van semiotics
Op 13 maart om 14.00 uur geven Kees van Duyn en Rob Drent van SemioCentral een lezing onder de titel: ‘Bloody or Virgin Mary? A cultural view of the zero-alcohol movement’. Daily Data Bytes sprak met Kees van Duyn. ‘Culture wordt helaas stelselmatig genegeerd in het Nederlandse marktonderzoek.’ Waar ga je het over hebben op…