Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

Europa gaat volop over op AI- en data-strategie

Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa (85%) implementeert AI-strategieën, en 42% (39% in Nederland) behaalt er al financiële voordelen mee. Dat blijkt uit onderzoek van Digital Realty, gepresenteerd in het rapport The State of Data and AI in Europe. ▼ Ondanks deze vooruitgang ziet het onderzoek ook een belangrijke kloof: de inspanningen om…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

AI noodzaakt tot bijscholing

De komende jaren zullen – volgens onderzoeksburau Gartner – bedrijven een toenemende behoefte hebben aan AI-ingenieurs om AI-gestuurde applicaties te bouwen. Er komen nieuwe functies bij, zoals in software-engineering en operations, als gevolg waarvan 80% van het technische personeelsbestand zich moet bijscholen. ▼ ‘Men zegt dat AI de vraag naar menselijke ingenieurs kan verminderen of…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

‘Met data vergroten we de impact van ons aanbod’

De culturele sector staat (wederom) onder druk. Om het maatschappelijk belang ervan aantoonbaar te maken is onderzoek nodig, vertelt Fleur Howes Smith (foto), Coördinator Data & Insights bij het Rijksmuseum.  ▼ Wat heb jij met data & insights? ‘In mijn studie communicatiewetenschap deed ik al veel onderzoek en paste ik veel statistieken toe. Daarnaast had ik…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

Werving & selectie met een twist

Sta je open voor nieuwe carrièrekansen? Sluit je dan aan bij MI-network voor verschillende carrièremogelijkheden binnen marketing intelligence. Denk bijvoorbeeld aan rollen als Business Development Manager, Market Intelligence Specialist, Research Advisor of Teamlead. ▼ Hieronder staat een kleine greep uit het aanbod van MI-Network (meer informatie na doorklik op de functietitel). Het complete overzicht (inclusief korte…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

De AI-strijd – welke branche loopt voorop?

Analyse door data- en AI-bedrijf Databricks laat een grote toename zien van AI-gebruik. Er is een groeiende trend richting datagestuurde besluitvorming en een grotere rol voor AI in bedrijfsstrategieën. Maar er zijn ook verschillen. Zo loopt retail voorop in productiesnelheid en zet de maakindustrie volop in op natuurlijke taalverwerking. ▼ Belangrijke resultaten uit de analyse:…

Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

Voetbal, data en design op het Data & Analytics Congres 2024

Wat hebben voetbal, data, insights en visualisatie met elkaar te maken? Op het aanstaande Data & Analytics Congres vertelt Esther Rookhuijzen (foto) van Jaaf Design samen Max de Vylder, Consultant bij FIFA, over hoe je data op voetbalgebied aantrekkelijk weergeeft – en impact laat maken. Wij spraken met Esther en legde haar wat vragen voor….

Actueel | 03 oktober 2024
03 oktober 2024

Nieuw neuro-onderzoek naar contactfrequentie commercials

Ster publiceerde deze week nieuw neuro-onderzoek naar de optimale contactfrequentie van tv- en radiocommercials. Via EEG-scans en eye-tracking is onderzocht hoe vaak een afgeleid publiek een commercial moet zien of horen voor een optimaal effect. Het onderzoek is uitgevoerd door Unravel Research. ▼  In de huidige wereld vol prikkels consumeren we steeds meer media met…

Actueel | 03 oktober 2024
03 oktober 2024

Franse en Italiaanse bureaus lanceren Polling Europe

Het in Parijs gevestigde OpinionWay heeft de krachten gebundeld met de Italiaanse opinieonderzoeker SWG en lanceert daarmee Polling Europe, een in Brussel gevestigd instituut dat opinie-onderzoek wil doen in heel Europa. ▼ OpinionWay, opgericht in 2000, heeft kantoren in Frankrijk, Noord-Afrika, Polen en Ivoorkust, en het richt zich op markt- en merkonderzoek en product- en…

Actueel | 03 oktober 2024
03 oktober 2024

Drie Nederlanders in de Insight250-lijst

De Insight250 is de wereldwijde ‘who’s who’ van insight innovators op het gebied van marktonderzoek, data-driven marketing, consumer insight en data intelligence. De lijst wordt jaarlijks gepubliceerd door ESOMAR en bevat de belangrijkste 250 vernieuwers van insights in allerlei domeinen in 56 landen. ▼ De Insight250 wordt gesponsord door mTab en heeft ESOMAR als strategisch…

Actueel | 03 oktober 2024
03 oktober 2024

MeMo² bestaat 20 jaar

Memo² a Kantar company bestaat deze maand 20 jaar. Het bureau richt zich voornamelijk op het meten, optimaliseren en verbeteren van de effectiviteit van reclamecampagnes en is onderdeel van Kantar. ▼ De huidige directie van het bureau bestaat uit Coen Kempen, Bas Otterspoor, Frank van Eijk, Marjo van den Akker en Jeroen Turksema. De oprichter…

Actueel | 03 oktober 2024
03 oktober 2024

Peter Teachman Chief Operating Officer bij Human8

Human8 heeft Peter Teachman benoemd tot Chief Operating Officer (COO). Tot voor kort was hij Chief Growth Officer bij Hall & Partners. Daarvoor werkte hij meer dan 25 jaar bij Kantar, waar hij o.a. COO was voor North American Insights en Kantar Millward Brown. ▼ In zijn nieuwe rol zal Teachman de strategische transformatie-initiatieven van…

Actueel | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

Kan AI emotie begrijpen?

Een recent artikel gepubliceerd in het International Journal of Market Research (IJMR) beschrijft hoe een groot taalmodel werd getraind om tekst te identificeren die emoties laat zien. ▼ ‘Kan een machine de emoties van een mens vatten?’ Dat was de vraag die Leo Paas, hoogleraar marketing en directeur van het masterprogramma Business Analytics aan de…

Ook de laatste bytes ontvangen?