Actueel | 05 juni 2025
05 juni 2025

Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?

Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…

Actueel | 05 juni 2025
05 juni 2025

Datafraude? Meet de kwaliteit van respondenten!

Als reactie op de datafraude die door twee bureaus in Amerika werd gepleegd, oppert Enric Cid (Strategy & Product Director bij Netquest-Bilendi) de mogelijkheid van een nieuwe metric om de kwaliteit van de respondenten beter te meten en het vertrouwen in marktonderzoekdata te herstellen. ‘Geef prioriteit aan respondentbetrokkenheid op de lange termijn.’ ▼ De recente…

Actueel | 03 juni 2025
03 juni 2025

Nieuw AI-onderzoekslab maakt open overheidsinformatie beter vindbaar en begrijpelijk

De Universiteit van Amsterdam en de Rijksoverheid lanceren samen het ICAI OpenGov Lab, een nieuwe onderzoekslab gericht op zoektechnologie en natuurlijke taalverwerking). Het lab wil open overheidsinformatie ontsluiten, verrijken en begrijpelijk maken. ▼ Het ICAI OpenGov Lab ontwikkelt AI-technologie op maat voor alle aspecten van open overheidsdata. Overheidstransparantie is van fundamenteel belang in een democratische…

Actueel | 03 juni 2025
03 juni 2025

Seminar – Zijn jongeren (nog) de duurzame kartrekkers?

Op donderdag 12 juni organiseert Ipsos I&O in Amsterdam het seminar Zijn jongeren (nog) de duurzame kartrekkers? Tijdens dit seminar staan de ontwikkelingen, die zijn neergelegd in het Ipsos I&O-onderzoek Duurzaam Denken Duurzaam Doen, centraal. Wat betekenen ze voor het klimaat en klimaatbeleid? Wat kunnen beleidsmakers (anders) doen om jongeren te betrekken bij de energietransitie?…

Actueel | 03 juni 2025
03 juni 2025

De hoogtepunten van MIE 2025 online in juni!

Na twee succesvolle MIE-dagen in de rijtuigenloods in Amersfoort, biedt het Data & Insights Network een laatste kans om de meestgewaardeerde sessies van MIE 2025 nog eens te beleven. In de maand juni kun je de topsessies van MIE 2025 volgen als webinars, en dat begint vandaag al! Ontdek nieuwe inzichten over AI, data-analyse, consumentengedrag…

Actueel | 03 juni 2025
03 juni 2025

Boudien van der Werf: ‘Niet alleen de data presenteren, maar met storytelling het verhaal overbrengen’

Boudien van der Werf (29), Senior Consumer & Sensory Insight Expert bij Essensor, is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. Als onderzoeker is ze geneigd om alles wetenschappelijk te willen vertellen, ‘maar het is belangrijk je in te leven in de rol van de klant.’ Eind juni wordt…

Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

Vrije tijd en entertainment in vijf trends

Traditionele vormen van entertainment staan op de tocht. Het is tijd voor ‘kidults’, sociale fitness en door Gen Z vormgegeven mediagedrag. ▼ In het nieuwste Industry Snapshot-rapport van WARC worden vijf trends op een rij gezet die naar verwachting de marketingstrategieën rond vrije tijd en entertainment zullen beïnvloeden. Kijkgewoonten gaan verschuiven, gezelligheid zoeken we ook…

Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

SMART Talk | June 5th

On Thursday, June 5th, 2025, we invite young professionals to join us for a new edition of SMART Talk – an inspiring and practical afternoon focused on turning research into real-world impact. ▼ SMART is the go-to network for early-career professionals in data, insights, and analytics. A space where curious and ambitious talent come together to learn,…

Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

Online enquêtes – van kwetsbaarheid naar zekerheid

Recent werd de insightssector opgeschrikt door de aanklacht over fraude met online enquêtes door twee Amerikaanse marktonderzoekbureaus. De reacties in de sector varieerden van ‘het einde van online enquêtes is in zicht’, tot overdreven optimisme als zou het gaan om een incident. Sebastian Berger, Head of Science van ReDem, schreef er voor Greenbook een bijdrage…

Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

‘Juist het persoonlijke element is heel belangrijk in zorgonderzoek’

Van zolderkamer tot goed lopende onderneming, dat is letterlijk het verhaal van Jelmer Baken, oprichter en directeur van Onderzoekdoen.nl. Een van de specialisaties van het fullservicebureau is zorgonderzoek. ‘De groeiende vraag naar continu-onderzoek is wel een beetje een trend.’ ▼ Er worden nog jongensboeken geschreven in de insightssector. Jelmer Baken (36) bouwde liever aan softwaretools…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Op weg naar een nieuwe manier van luisteren

Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Met insights zet je onzekerheid om in voordeel

In de huidige onzekere tijden hebben merken meer dan ooit behoefte aan duidelijke, bruikbare en tijdige insights. De juiste tools en technologie zijn deel van de oplossing, maar menselijke expertise blijft essentieel, misschien zelfs meer dan voorheen. Dat betoogt Thor Olof Philogène, CEO & Founder bij Stravito. ‘Niet iedereen hoeft alle data te kennen, als…

Ook de laatste bytes ontvangen?