Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Vertrouwen in journalistiek blijft groot (en in Rob Trip, Annechien Steenhuizen en Simone Weimans)

Motivaction heeft voor het derde jaar op rij het vertrouwen in de journalistiek gepeild en aan de cijfers te zien zit het wel goed: 57% zegt het nieuws in algemene zin te vertrouwen en 11% heeft weinig of geen vertrouwen. ▼ Wie de Amerikaanse verkiezingen volgt, zal zo langzamerhand gewend zijn geraakt aan beschuldigingen over…

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Fusie Cäsar en Envisia

Segmentatiespecialist Cäsar en onderzoeksbureau Envisia zijn gefuseerd. Partijen behouden voorlopig hun identiteit en voeren gezamenlijke initiatieven en opdrachten uit vanuit een nieuwe werkmaatschappij: The New Horizon. ▼ Cäsar heeft een data- en segmentatieplatform waarmee campagne- en verzorgingsgebieden worden samengesteld, en het biedt online tools aan, waaronder Profielshop en Selectieshop. Het bureau bedient voornamelijk mediabureaus, media-exploitanten…

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Synthetische data – aantrekkingskracht en risico

Het vak van insights is verankerd in drie basisprincipes: nauwkeurigheid, objectiviteit en transparantie. Dat zorgt ervoor dat marktonderzoek betrouwbaar en bruikbaar is en vooral ethisch gebeurt. Maar nieuwe technologie neemt die principes in alle enthousiasme niet al te nauw. Dat betoogt Crispin Beale, Group President van Behaviorally. ▼ Synthetische data zijn zo langzamerhand wel bekend….

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Explorer Research opent kantoor in Amsterdam

Shopper insights-bureau Explorer Research, eigendom van marktonderzoekbureau Savanta, heeft een vestiging geopend in Amsterdam, waarmee het bureau de activiteiten verder uitbreidt op de Europese markt. ▼ Savanta nam Explorer Research in december 2023 over. Explorer Research is al gevestigd in Toronto, Londen en Chicago, waar het vooral lab-onderzoek uitvoert. De uitbreiding van Explorer Research naar…

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Zevende Data & Analytics Congres focust op waardecreatie voor bedrijven

Op 7 november organiseert het Data & Insights Network de zevende editie van het Data & Analytics Congres (DAC). Het jaarlijkse evenement brengt honderden data-experts uit allerlei sectoren bij elkaar. Hoofdonderwerp dit jaar is waarde creëren met data-analyse, vooral voor marketing en merken. ▼ De opkomst van big data en de toenemende digitalisering hebben een…

Actueel | 17 september 2024
17 september 2024

AI – de sleutel tot toekomstig klantcontact, maar niet zonder risico

De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar onlangs verschenen rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not? dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. Tegelijkertijd is de inzet van AI niet zonder risico’s. ▼ Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid ligt de komende jaren…

Actueel | 17 september 2024
17 september 2024

CO-efficiënt bestaat 30 jaar

Kwalitatief onderzoeksbureau CO-efficiënt vierde op 5 september 2024 haar 30-jarig bestaan. Maudie Kunst en Nieske Witlox, oprichters en eigenaren van CO-efficiënt, zijn trots op deze mijlpaal en de ontwikkeling die het bedrijf in de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. ▼ De beide eigenaren van CO-efficiënt zeggen dat er de afgelopen vijf jaar veel is veranderd,…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

Greyhounds – oude bekenden ontmoeten, nieuwe ideeën opdoen

Binnen het Data & Insights Network bestaat een profgroep die zich tooit met de naam Greyhounds. Leden van de Greyhounds zijn professionals die na hun werkzame leven op het terrein van marktonderzoek, data en insights op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen in het vak, en het sociale aspect niet willen vergeten. ▼ Naast…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

Cäsar neemt EMC Cultuuronderzoeken over

Segmentatiespecialist Cäsar neemt per 1 oktober de activiteiten van EMC Cultuuronderzoeken over. Cäsar breidt hiermee zijn activiteiten uit naar de cultuursector, waarbij data wordt ingezet en gebruikt als essentieel onderdeel van het communicatieproces. ▼ Cäsar biedt een data- en segmentatieplatform waarmee campagne- en verzorgingsgebieden worden samengesteld. Aan deze gebieden worden gewenste mediumtypes gekoppeld zoals buitenreclame,…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

CHOICE ISO27001 gecertificeerd

CHOICE insights + strategy is sinds kort ISO 27001:2022 gecertificeerd. Het certificaat is de wereldwijde norm voor informatiebeveiliging en het omvat een grondige evaluatie van de informatiesystemen, risicobeheerprocessen en controlemaatregelen om zo voorbereid te zijn op cyberdreigingen en datalekken. ▼ Voor de klanten van CHOICE betekent de ISO 27001:2022-certificering dat zij kunnen rekenen op de…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

Darren Till: ‘Het is bijna alsof je een onderzoeksassistent bij je hebt’

Op de AI Summit series die het Data & Insights Network (in samenwerking met Digital Power) organiseert in Amsterdam vertelt Bulbshare’s Darren Till op 19 september over de kansen en verwachtingen die AI schept. ‘We laten zien hoe je met AI veel van het zware werk lichter maakt, zoals een enquête opstellen of video’s analyseren.’…

Ook de laatste bytes ontvangen?