Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

‘Juist het persoonlijke element is heel belangrijk in zorgonderzoek’

Van zolderkamer tot goed lopende onderneming, dat is letterlijk het verhaal van Jelmer Baken, oprichter en directeur van Onderzoekdoen.nl. Een van de specialisaties van het fullservicebureau is zorgonderzoek. ‘De groeiende vraag naar continu-onderzoek is wel een beetje een trend.’ ▼ Er worden nog jongensboeken geschreven in de insightssector. Jelmer Baken (36) bouwde liever aan softwaretools…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Op weg naar een nieuwe manier van luisteren

Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Met insights zet je onzekerheid om in voordeel

In de huidige onzekere tijden hebben merken meer dan ooit behoefte aan duidelijke, bruikbare en tijdige insights. De juiste tools en technologie zijn deel van de oplossing, maar menselijke expertise blijft essentieel, misschien zelfs meer dan voorheen. Dat betoogt Thor Olof Philogène, CEO & Founder bij Stravito. ‘Niet iedereen hoeft alle data te kennen, als…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Thom Bremer: ‘We moeten een soort menselijke AI-centaurs worden’

Cultural Strategist Thom Bremer (30) van Crowd DNA is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. ‘Wat Thom bijzonder maakt is zijn vermogen om abstracte toekomstscenario’s te vertalen naar bruikbare strategieën’, zegt de jury. Eind juni wordt bekend wie de awards gaat winnen. ▼ Wat vind je zelf het…

Actueel | 20 mei 2025
20 mei 2025

Eva van Glasenap: ‘Mijn generatie moet de snel veranderende wereld naar binnen brengen’

Eva van Glasenap (26) is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. De kwalitatief onderzoeker bij Ipsos heeft pas 2,5 jaarwerkervaring, maar toont volgens de jury lef, en ze challenget de traditionele onderzoeksmethoden bij Ipsos I&O. Eind juni wordt bekend wie de awards gaan winnen.   ▼ ‘Origineel en…

Actueel | 15 mei 2025
15 mei 2025

CBS geeft gastlessen over data aan basisschoolkinderen op Bonaire

In Caribisch Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) is het CBS dit jaar een campagne gestart om de waarde van data bij het brede publiek onder de aandacht te brengen. Het thema is ‘Dit zijn wij!’ Naast het brede publiek zijn ook basisschoolleerlingen een belangrijke doelgroep. Daarom gaven Arjan van der Meer en Esther Meijer-Sedney van…

Actueel | 15 mei 2025
15 mei 2025

In het hoofd kruipen van de doelgroep met Persona.Flow

De ultieme droom van marketeers? Begrijpen wat de doelgroep drijft, hoe ze denken, waar ze gevoelig voor zijn. Tot voor kort was dat vooral giswerk, ondersteund door onderzoek, ervaring en intuïtie. Maar de komst van AI verandert veel. Dankzij een samenwerking tussen Motivaction en digitaal bureau .Monks kunnen marketeers nu letterlijk in gesprek gaan met hun…

Actueel | 15 mei 2025
15 mei 2025

‘Als je belangrijke stappen in de data-cleaning overslaat, dan klopt je output simpelweg niet’

Consultant Data Scientist Annemijn de Vries geeft begin juni een training in CRISP-DM (cross-industry standard process for data mining). In dit interview vertelt zij waarom deze methodologie essentieel is om data-science-projecten effectief te plannen en uit te voeren. ‘Dataspecialisten weten hoe ze moeten modelleren of programmeren, maar missen soms het overzicht.’ ▼ Waar veel mensen hun scriptie als…

Actueel | 13 mei 2025
13 mei 2025

Beautiful Lives sluit zich aan bij The Relevance Group


Beautiful Lives voegt zich bij The Relevance Group. In de Benelux is Beautiful Lives het vierde bureau dat zich bij The Relevance Group aansluit, naast Markteffect, Techonomy en TDA Group. Door de aansluiting wil Beautiful Lives haar positie versterken als expert in kwalitatief onderzoek en propositieontwikkeling, gebaseerd op de principes van design thinking. ▼ De…

Actueel | 13 mei 2025
13 mei 2025

SWOCC publiceert trendrapport over het merk als kompas

Op 28 mei verschijnt het trendrapport van SWOCC Het merk als kompas in tijden van paradoxale spanningen. Daarin duiden professionals en onderzoekers de zes grootste dilemma’s waarmee merken de komende jaren te maken krijgen. Het rapport verschijnt online, en wordt op 11 juni uitgereikt tijdens het jubileumevent 30 jaar SWOCC. ▼ Diepte-interviews met een breed…

Actueel | 13 mei 2025
13 mei 2025

Arjan Pomper vertrekt alweer bij NMO

Per 1 juli zal Algemeen Directeur Arjan Pomper vertrekken bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Tot die tijd blijft hij actief voor de organisatie. Hij werd in november 2024 aangesteld als nieuwe Algemeen Directeur van de Stichting Nationaal Media Onderzoek als opvolger van Ton Schoonderbeek. ▼ Het bestuur van NMO zegt Arjan Pomper erkentelijk te…

Actueel | 13 mei 2025
13 mei 2025

AI in Practice: Beyond the Hype

How can organizations apply AI in a meaningful way, without getting lost in buzzwords and theoretical promises? During an event on May 20 real-world applications of AI will be explored – with inspiring cases from organizations that are already making an impact through machine learning, smart algorithms, and data-driven decision making. The event is organized…

Ook de laatste bytes ontvangen?