Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika

De betrokkenheid bij arme landen is sterk verminderd sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog, blijkt uit het Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Organisaties die gericht zijn op de steun aan arme (Afrikaanse) landen verdwijnen steeds meer uit beeld bij de Nederlandse donateur. De positie van Giro555 is juist omhooggeschoten nadat het vorig...
Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Online reviews beïnvloeden houding tegenover aankoop

Mensen zijn geneigd om een aankoop anders te beoordelen als ze naderhand klantenbeoordelingen zien over het product dat ze hebben aangeschaft. Positieve beoordelingen hebben een 'significante invloed' op de algehele tevredenheid achteraf, terwijl negatieve beoordelingen niet hetzelfde effect hadden. Dat blijkt uit onderzoek, weergegeven in het Journal of Academic Research. Online klantbeoordelingen worden steeds belangrijker...
Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Socialmediaverslaving leidt tot onzekerheid en depressie

Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt blijkt niet zonder gevolgen. Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) zegt verslaafd te zijn aan social media. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. Deze cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar). En nog...
Onderzoek | 06 juli 2023
06 juli 2023

Shoppen steeds vaker online – maar niet in metaverse

Consumenten denken in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te doen in 2028, 5% meer dan in 2022. Daarnaast zullen consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Consumenten...
Onderzoek | 04 juli 2023
04 juli 2023

Gebruik social media verandert – minder lang, meer spraaknotities

De gemiddelde tijd die dagelijkse wordt besteed aan social media is wereldwijd voor de tweede keer in meer dan 10 jaar gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van GWI, dat ook laat zien dat een jongere generatie platforms anders gebruikt. Social: Behind the Screens, gebaseerd op onderzoek onder meer dan 970.000 consumenten over de hele...
Onderzoek | 04 juli 2023
04 juli 2023

Cyberdreiging zet ondernemers aan tot maatregelen

Het aantal bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval is het afgelopen jaar sterk gestegen. Hoewel de risicoperceptie van ondernemers vrijwel gelijk is gebleven, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 bedrijven dat de bereidheid tot het nemen van maatregelen toeneemt. Het onderzoek werd uitgevoerd door MWM2. Het feit dat geopolitieke spanningen...
Onderzoek | 29 juni 2023
29 juni 2023

60% jongeren zegt: onze maatschappelijke bijdrage wordt niet gezien

Bijna zestig procent (57%) van de jongeren tussen de 14 en 21 jaar vindt dat zij te weinig worden gezien als groep die zich positief inzet om de wereld een beetje beter te maken. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard, in opdracht van ABN AMRO en Young Impact. 46% van de jongeren vindt dat zij...
Onderzoek | 29 juni 2023
29 juni 2023

‘AI neemt op termijn plaats in van data-analytics’

Meer dan een derde van de marktonderzoekers gelooft dat AI data-analytics en datavisualisatie volledig zal overnemen, zo blijkt uit een onderzoek van SurveyMonkey. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart de afgelopen drie maanden dagelijks of wekelijks AI heeft gebruikt, voornamelijk voor data-analytics, datavisualisatie en het ontwikkelen van datagestuurde aanbevelingen. Een derde van de marktonderzoekers...
Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

Slechts 8% klanten gebruikt chatbot bij contact klantenservice

Slechts 8% van de klanten gebruikte een chatbot tijdens het laatste contact met klantenservice, volgens een onderzoek van Gartner. 25% daarvan zei dat ze de chatbot in de toekomst opnieuw zouden gebruiken. Ondanks de groeiende focus van klantenservice-afdelingen op chatbots, blijft het gebruik door klanten laag, wat suggereert dat de chatbots klanten niet behulpzaam zijn....
Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

Een derde werknemers gebruikt ChatGPT

Een derde van de Nederlandse werknemers gebruikt ChatGPT op het werk. De overgrote meerderheid van hen doet dit zonder richtlijnen vanuit het bedrijf. Het vaakst wordt de tool gebruikt voor het schrijven van marketingteksten, e-mails en om te brainstormen. Dat blijkt uit de Contentoo AI Monitor, uitgevoerd door PanelWizard, in opdracht van contentcreatieplatform Contentoo. ChatGTP...
Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

2,2 keer minder GRP’s nodig bij radioreclame met NMO Luisteronderzoek

Uit een onder 3600 respondenten uitgevoerd representatief onderzoek concludeert DVJ Insights in opdracht van branchevereniging Audify dat er verhoudingsgewijs 2,2 keer minder GRP’s nodig zijn om dezelfde herkenningsscore te realiseren bij radioreclame. Het onderzoek is uitgevoerd in week 9 tot en met 14 van dit jaar door middel van herinneringsvragen waarbij elke respondent maximaal tien...
Onderzoek | 22 juni 2023
22 juni 2023

AI voorlopig een hype, toepassing in marketingteams blijft uit

De marketingsector in Nederland speelt vooralsnog niet in op de actueelste marketingtrends en ontwikkelingen. Opvallend is dat slechts 46% verwacht dat de toepassing van AI en automatisering een belangrijk thema voor het marketingvak gaan worden. Dat blijkt uit de DDMA Barometer 2023. Uit de cijfers blijkt dat het toepassen van AI en automatisering als minst...

Ook de laatste bytes ontvangen?