Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten
Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….
Ruim een derde werknemers in Nederland wil ‘functie elders’
30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen. Solliciteerde in 2023 nog 15% van de promoters naar een functie elders; in 2024 is dat…
MeMo2 en Tonny Media publiceren whitepaper over podcastadvertising
MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is. Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle…
Customer experience-benchmark: klanten B2B iets enthousiaster
De Net Promoter Score (NPS) binnen B2B kruipt langzaam omhoog. Na een daling naar +15 in 2022 is de NPS in 2023 geklommen naar +17. Deze graadmeter voor ‘klantenthousiasme’ telt daarmee weer meer promoters die klanten aanbevelen en meer klanten die ook klant blijven. Dit blijkt uit het recente NPS benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland…
Geloofwaardig merkverhaal stimuleert keuze voor duurzame merken
Duurzaamheid speelt een steeds grote rol bij de keuzes van consumenten. 4 op de 10 zegt regelmatig duurzame producten te kopen. Maar duurzaamheidsclaims van merken worden door de helft van de consumenten vaak gewantrouwd. Voor zeep en schoonmaakmiddelen is dat beeld niet anders. Dat blijkt uit onderzoek van Return on Content en MSI. Voor ruim…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Liever iemand aan de telefoon dan een stuntelende chatbot
Telefonie is nog altijd hét voorkeurskanaal van de Nederlandse consument als het gaat om contact met organisaties. Consumenten zijn tegelijkertijd kritisch over geautomatiseerd klantcontact; vooral de stuntelende chatbot moet het ontgelden. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van Y.digital en DirectResearch. De tevredenheid van de Nederlandse consument over contact met organisaties liet…
Hoe sponsorvermeldingen merkeffecten positief kunnen beïnvloeden
Waar het soms overduidelijk is dat er sprake is van reclame, blijft het soms gissen bij subtiele vormen van sponsored content in influencer-posts of blogs). Het zou voor de consument duidelijk moeten zijn of voor content betaald is door een adverteerder. Eva van Reijmersdal schreef er voor SWOCC een blog over. Ondanks dat transparantie een goede…
Vier op de tien Nederlanders kopen zoveel mogelijk online
Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54% winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40% zegt zoveel mogelijk aankopen online te doen. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft de traditionele winkelervaring nog steeds geliefd bij een meerderheid van de Nederlandse bevolking (56%). Dat blijkt uit…
Hoofd en hart – merken versterken merken
Een sterk mediamerk voegt onbewust een uniek emotioneel patroon toe aan een advertentie. Die roept bij de lezer of bekijker van een advertentie in het ene mediamerk een ander gevoel of gedragsintentie op dan in het andere mediamerk. Dat is de conclusie van onderzoek door Neurensics en DPG Media. Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media,…
Vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid van bedrijven zakt tot dieptepunt
Door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen en bewustwording over greenwashing zijn consumenten een stuk kritischer geworden op bedrijven. Dat blijkt uit de nieuwe Sustainable Brand Index. Net als vorige jaren wordt Tony Chocolonely gezien als duurzaamste merk. De ranglijst laat zien hoe merken worden waargenomen door hun klanten, wat de Sustainable Brand Insights (SBI) onderzoekt…
Consumentenbestedingen FMCG en T&D stijgen met 6%
De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK. Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit…
Reclame gedijt goed in huiselijke sferen
Een groot scherm, professionele content, het gezelschap van anderen en een beter humeur maken de woonkamer de perfecte plek voor reclame, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox. ‘Om te begrijpen waarom reclame zo effectief is in de woonkamer, moet je begrijpen waarom mensen daar nou juist zijn’, zegt Andy Davidson, medeoprichter van Map The Territory,…