Nederlandse consumenten geven jaarlijks € 1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten. Hiervan pakt de productcategorie voeding het grootste marktaandeel (59%). Dit blijkt uit het onderzoek Product Abonnementen van Multiscope.
Het merendeel van de jaarlijkse omzet van productabonnementen gaat naar voeding (59%). Dit komt neer op ongeveer € 846 miljoen. Op flinke afstand volgen de categorieën persoonlijke verzorging (10%), dranken (6%) en huisdieren (6%). Bloemen, snoep en kleding ontlopen elkaar niet veel in omzet met respectievelijk 4% en 3%. De kleinste categorie is hobby met 2%. Hiermee is deze categorie nog altijd goed voor een jaaromzet van €26 miljoen.
Als we kijken naar de individuele productabonnementen dan steekt de maaltijdbox er met kop en schouders bovenuit. De helft van de totale marktomzet gaat naar deze abonnementen (€ 700 miljoen). De nummer twee is eveneens een abonnement op verse waren: groente, fruit en sap met een jaaromzet van € 62 miljoen. Contactlenzen en vloeistof lenen zich ook prima voor een abonnement gezien de omzet van € 53 miljoen. Ook scheermesjes (€ 45 miljoen) zijn populaire producten om te laten bezorgen.
De frequentie van betaling van het abonnement hangt nauw samen met de bezorgfrequentie. In de meeste gevallen vindt de betaling één keer per maand plaats (43%). Maar ook wekelijkse betalingen (16%), per twee weken (10%), per twee maanden (9%) en per kwartaal (10%) komen voor. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks betaald (57%). Bij ondergoed (91%) en printerinkt (74%) is het meestal maandelijks, bij voedingssupplementen per kwartaal.