Alkmini Mouratidou heeft de SWOCC Scriptieprijs gewonnen, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Ze presenteert haar onderzoek op 4 november op het SWOCC Symposium in De Balie in Amsterdam.
Voor haar masterscriptie aan de Universiteit van Amsterdam deed Alkmini Mouratidou onderzoek naar self-referential advertising campaigns, oftewel zelfreferentialiteit in reclamecampagnes. Deze naar zichzelf verwijzende advertentietechniek drijft de spot met clichématige en conventionele reclametactieken. Een van de beroemdste voorbeelden is de slogan ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Meer recent is de mooi vormgegeven posters van het haverdrankje Oatly. In enorme zwarte letters trekken ze de aandacht. Soms verwijzen ze daar ook letterlijk naar: ‘LOOK! A poster in the middle of the street trying to get the attention of someone who might be interested in oat drink!’. Of ‘We spent an insane amount of money on this fancy billboard. Hope someone interested in oat drink sees it’. Behalve dat het ironisch is bedoeld, zit er ook iets eerlijks in. De uiting bevat door haar zelfreferentialiteit veel humor en ze valt op tussen alle andere uitingen.
Vinden consumenten deze advertenties en de merken die ze gebruiken ook leuker en beter, en waarom precies? De prijswinnende scriptie van Alkmini Mouratidou geeft antwoord op de vraag hoe zelfreferentiële advertentieteksten van invloed kunnen zijn op de advertentie- en merkevaluaties van consumenten. Ook geeft de scriptie aanbevelingen hoe adverteerders deze, soms riskante, naar zichzelf verwijzende advertentietechniek kunnen inzetten.