In een onderzoek van Getapp (onderdeel van Gartner) komt naar voren hoe Nederlanders over gezichtsherkenning denken. Hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van facial recognition en voor wat? En in welke toepassingen is de meeste interesse?
De meest gebruikte vorm van biometrie is de vingerafdruk. 59% van de respondenten heeft ‘m al eens verstrekt, vooral voor het ontgrendelen van de smartphone (46%). De gezichtsscan komt op de tweede plaats met 38%. In de meeste gevallen (24%) werd deze scan gemaakt bij een paspoortcontrole op het vliegveld.
In hoeverre vinden Nederlanders het gebruik van gezichtsherkenning in het algemeen acceptabel? De ruime meerderheid (62%) heeft geen probleem met het gebruik van de technologie. Slechts 7% vindt het gebruik van facial recognition per definitie onacceptabel.
75% van de ondervraagden is bereid te zijn om hun facescan te delen met particuliere bedrijven. Er is angst voor identiteitsdiefstal en datalekken en de consequenties die dat kan hebben voor de rest van hun leven.
Billboards
Camera’s in billboards die voorbijgangers advertenties op maat bieden, ook dat kan met software voor gezichtsherkenning. Draag je een bril, dan verschijnt de reclame van een opticien. Staan je tanden scheef, dan goochelt het billboard een advertentie voor tandverzorging tevoorschijn.
67% van de ondervraagde consumenten vindt deze toepassing van gezichtsherkenning onacceptabel. Het mag ook niet zonder toestemming. Bedrijven in ons land mogen niet zomaar op openbare plaatsen voorbijgangers filmen met camera’s in billboards, maar ze zouden dit bijvoorbeeld wel kunnen doen door een voorbijganger via een tussenstap met een QR-code of een app toestemming te vragen waarna de camera pas inschakelt.
Emotie
Ook emotiedetectie bevalt de meeste ondervraagde Nederlanders niet (59%). Tijdens een sollicitatie kan er bijvoorbeeld worden gevraagd om een videopresentatie op te nemen. Gezichtsherkenningstechnologie met kunstmatige intelligentie en taalanalyse-instrumenten kunnen dan worden gebruikt om emoties of bepaalde persoonlijkheidskenmerken te bepalen.
Betalingen
Betalingen verrichten in een fysieke winkel via een facial recognition payment system staat in ons land nog in de kinderschoenen. Toch wordt het geleidelijk geïntroduceerd in andere landen.
Respondenten zijn verdeeld over deze kwestie en indien een dergelijke methode in Nederland zou worden ingevoerd, zou 36% van hen geneigd zijn ‘m te gebruiken, tegenover 57% die het geen goed idee vindt.