Merken moeten duurzaam ondernemen

Door Jan Roekens | 13-10-2021

Nederlanders vinden het belangrijk dat merken duurzaam ondernemen en hier ook transparant over zijn in hun campagnes. Merken die communiceren over een duurzame aanpassing van hun product of dienst vallen extra positief op. Dat blijkt uit onderzoek van Ad Alliance en Dynata.

Eén op de twee Nederlanders is de laatste jaren duurzamer gaan leven en consumeren. Maar er zijn grote verschillen in gedrag tussen verschillende leeftijdscategorieën. De groep 18-34-jarigen leeft in vergelijking met de andere leeftijdsgroepen in en om het huis het minst duurzaam. Deze groep gooit vaker voedsel weg, neemt het minst vaak een boodschappentas mee naar de supermarkt en scheidt het minst vaak afval. Wel zijn de 18-34-jarigen het meest bereid om extra geld uit te geven aan duurzame producten en diensten. Bij de 55-plussers is het precies andersom; zij zijn significant minder bereid te betalen voor duurzame producten en diensten, maar leven wel het meest duurzaam.

Transparant

Een meerderheid van de respondenten (65%) vindt het belangrijk dat merken meegaan met de tijd. De helft van de Nederlanders wil dat merken hen helpen bij het maken van duurzame of bewuste keuzes; vooral de groep 18-34-jarigen hecht hier waarde aan. Opvallend: 43% van de consumenten vertrouwt duurzaamheidsclaims van bedrijven niet.

Merken die met een duurzaamheidscampagne consumenten willen bereiken kunnen dat het beste doen via TV. De leeftijdsgroep 18-34 jaar vindt TV-reclames het meest betrouwbaar voor duurzaamheidsboodschappen en de oudere doelgroep (55+) vindt juist een TV-programma het meest betrouwbare medium.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?