Hoe de pandemie de mediagewoonten verandert

Door Jan Roekens | 01-11-2021

De pandemie heeft een grote invloed gehad op mediaconsumptie én bezit van apparaten. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Media Intelligence Report, dat de cijfers geeft van 43 landen.

Belangrijkste constateringen:

  • Het bezit van pc’s en/of tablets blijft in veel landen dalen. Smartphones zijn het primaire – en soms het enige – digitale apparaat van veel internetgebruikers.
  • Smart-TV’s winnen terrein nu hoogwaardig in-home entertainment een must-have wordt. In alle landen, op een handjevol na, steeg het bezit van smart-TV’s met enkele procentpunten op jaarbasis.
    De opkomst van andere slimme producten is versneld. Meer mensen bezitten nu smartwatches, slimme polsbandjes en smart home-producten.
  • In veel landen heeft digitale video lineaire TV ingehaald. In bijna de helft van de onderzochte landen had meer dan 75% van de internetgebruikers in de voorgaande maand een VOD-abonnement. Maar TV blijft wereldwijd meer consumenten bereiken dan enig ander medium.
  • De digitale audiomarkt evolueert, maar radio is niet verdwenen. Het bereik van radio-uitzendingen kromp dit jaar in veel markten, maar de bestede tijd veranderde nauwelijks sinds 2020.

Bron: Warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?