In ‘Blik op Marketing’ deden DPG Media en DVJ Insights samen onderzoek naar de uitdagingen van marketeers en ondernemers. Tweehonderd marketeers en 240 ondernemers van Nederland vertelden waar ze wakker van liggen en waar ze inspiratie van krijgen. Er blijkt vooral behoefte te zijn aan meer strategisch langetermijndenken en aan datatoepassingen voor het maken van strategische keuzes.
Ondernemers zien het belang van marketing: acht op de tien ondernemers vinden marketing (zeer) belangrijk. Waar ondernemers echter vooral organisatiebrede uitdagingen hebben, ligt de focus bij marketeers meer op marketingspecifieke uitdagingen. Het bereiken van de juiste doelgroep wordt het meest genoemd als grote uitdaging voor marketeers. Daarnaast geven marketeers aan digitalisering, internationalisering, het snel veranderende marketinglandschap en de implementatie van datagedreven marketing als grote uitdagingen te zien. Een interessant punt van zorg is de gepercipieerde kwaliteit van marketeers: zij worden vaak meer gezien als te ver doorgevoerde specialisten dan als marketeers, vooral vanuit digitale werkgebieden.
Focus
Net als vorig jaar blijft lange termijn brand building volgens marketeers de belangrijkste manier om marketing naar een hoger niveau te tillen. Ook marketing in de lead in bedrijfsvoering staat in de top drie van gewenste focusgebieden. Ongeveer de helft van de marketeers zegt dat datagedreven marketing een belangrijke manier is om marketing naar een hoger plan te brengen. Hierbij speelt naast onderzoek en bewijslast de kwaliteit van de marketeer op het gebied van data-interpretatie en -implementatie een belangrijke rol. Ralph Sluis, Media Consultant bij DVJ Insights zegt hierover: Het feit dat de rol van data wordt genoemd is niet zo verrassend. Wat echter wel interessant is, is dat men zich zorgen maakt over de competentie binnen de organisatie om chocolade te maken van de beschikbare data. Zo geven ondernemers aan beter te willen worden in storytelling; het vertellen van ‘data driven’-verhalen om hiermee de doelgroep beter te kunnen overtuigen.’
Kennis
Ongeveer acht op de tien marketeers zegt minimaal één keer per maand bezig te zijn met het uitbreiden van vakkennis. Daarnaast zegt slechts van de helft van de ondernemers dat er binnen hun onderneming voldoende kennis is over het inzetten van media, en een ruime meerderheid van de ondernemers geeft aan dat men zich vaker bezig wil houden met promotiewerkzaamheden. De behoefte aan marketingkennis onder zowel marketeers als ondernemers is dan ook groot. Dennis Hoogervorst, Teamlead Research en Insights bij DPG Media: ‘Om deze reden heeft DPG Media dit jaar het kennisplatform DPG Grow gelanceerd. Grow heeft als doel iedere marketeer en ondernemer in Nederland te helpen hun business te laten groeien met digitale kennis. We delen daar onderzoeken, whitepapers, praktijkcases, podcasts en video’s en we organiseren live events.’
DVJ Insights is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.