De Stichting KijkOnderzoek bracht onlangs de kijkcijfers over de maand november naar buiten. Daaruit blijkt dat we weer iets meer voor het TV-scherm zitten en dat ‘zitten’ doen we gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag.
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) kwam in november uit op gemiddeld 202 minuten per dag. In oktober was dit 188 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 158 minuten. Hiervan werd 126 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 44 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In oktober was dit 46 minuten.
De publieke omroepen behaalden in november 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,9%. De zenders van RTL Nederland kwamen op een marktaandeel van 26,2% en de Talpa TV-zenders op 16,0%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 36,1%, de zenders van RTL Nederland 30,3% en de Talpa TV-zenders 17,8%.
Het marktaandeel van zowel NPO, RTL als Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag.
Meest bekeken
De top-25 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal extra van 12 november. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.601.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,6 miljoen.
Uitgesteld kijken
Er werd in november gemiddeld 32 minuten per dag uitgesteld gekeken. In oktober was dit 27 minuten. Het programma The Masked Singer van 5 november had met 1,2 miljoen kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Online TV en video
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is het Sinterklaasjournaal van 8 november. De stream werd 445.889 keer gestart. Op de tweede plek staat de intocht van Sinterklaas van 13 november met 247.120 gestarte streams.
Bron: Stichting KijkOnderzoek