Het Media Loket schetst in het onlangs uitgekomen rapport Media 2030 een beeld van de mediaconsumptie in 2030. De lineaire kijk- en luistertijd zal verder afnemen, tv- en radiozenders gaan verdwijnen, vermindert het aantal printtitels en wordt de mediaconsument belangrijker als financier van de content. De groei van de digitale mediaconsumptie vindt vooral in de oudere doelgroepen plaats.
De visie op de mediaconsumptie in 2030 is gebaseerd op een combinatie van een mediadata-analyse en tien expertinterviews.
Het rapport ziet 50 jaar als een kantelleeftijd. Onder die leeftijd zijn de klassieke consumptiepatronen al bijna niet meer te zien, daarboven nog wel. Toch zal de groei van digitale mediaconsumptie de komende jaren juist in de 50+-doelgroep plaatsvinden omdat daar nog volop potentie aanwezig is. Door steeds betere technologieën zullen zij makkelijker in staat zijn om digitale media te consumeren. Jongeren zullen voorop blijven lopen in innovatief mediagebruik. Vooral als het gaat om de verdere ontwikkeling van de metaverse en andere virtuele platformen.
De globals blijven hun dominante rol vervullen in het aanbieden van schaal, data, technologie en slimme oplossingen voor adverteerders. Ze zullen de adverteerder en zijn merken meenemen naar de nieuwe (virtuele) wereld.
De adverteerder zal zijn budget blijven uitgeven aan mediakanalen, maar de omgeving en vorm zullen veranderen. Om die verschuiving goed te monitoren is een aangepaste registratie van de budgetten nodig, die meer meet dan de huidige uitgaven aan advertising.