Kijktijd 2021

Door Jan Roekens | 12-01-2022

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft de cijfers over 2021 gepubliceerd. De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders en dat is 6 minuten minder dan in 2020.
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar gemiddeld 27 minuten per dag (in 2020: 24 minuten).

De TV-schermtijd, oftewel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2021 200 minuten. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV-schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand-diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

Marktaandelen

De publieke omroepen behaalden in 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,3%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,6% en de Talpa TV-zenders 15,9%.

In het avondtijdvak (18.00-24.00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 38,0%, de zenders van RTL Nederland 29,2% en de Talpa TV-zenders 18,2%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag als in de avond was dit 24,8%.

Meest bekeken programma’s in 2021

De top-25 meest bekeken programma’s in 2021 wordt aangevoerd door de EK-voetbalwedstrijd Nederland-Tsjechië op 27 juni 2021 met gemiddeld 5.745.000 kijkers.

De top-25 meest bekeken programma’s in 2021 exclusief sportprogramma’s wordt aangevoerd door de finale van het Eurovisie Songfestival op 22 mei 2021.

Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was eveneens de finale van het Eurovisie Songfestival op 22 mei 2021. Het totaal aantal kijkers van dit programma was 9 miljoen.

Wie is de Mol van 16 januari 2021 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2021 met gemiddeld 1.697.000 ’terugkijkers’ die keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Online TV & Video

De TV-uitzending uit 2021 met het hoogste aantal gestarte streams online is Kinderen van Ruinerwold van 14 april. De stream werd 565.431 keer gestart. Op de tweede plek staat de EK-voetbalwedstrijd Italië-Engeland (finale) van 11 juli met 529.659 gestarte streams.

In 2022 zal het kijkonderzoek binnen het kader van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) worden vernieuwd. Hierdoor zal er meer inzicht ontstaan in het kijkgedrag, onder andere op het gebied van andere schermen dan de televisie en het kijken naar video on demand.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?