Social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap, en ze zijn ook steeds meer onderwerp van discussie. Maar welke platformen worden op dit moment het meest gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn trends in de stijgers en dalers? Newcom zocht het uit en doet verslag in het Nationale Social Media Onderzoek 2022. Het rapport verschijnt voor de 12de keer.
Newcom trekt een aantal conclusies uit het onderzoek. De eerste is dat we steeds actiever zijn op social media, we gebruiken meer platforms en we besteden er meer tijd aan.
Het aantal gebruikte platforms ligt gemiddeld op 4,2, en per dag is dat 2,2. Vooral de groep 20-39 jaar is meer platforms gaan gebruiken: 5,6. In de groep 15 tot 19 jaar is dat 5,3. Na het 40ste levensjaar daalt het aantal tot gemiddeld 4 tot 3 platformen.
En hoeveel minuten zijn we er aan kwijt? Voor 2022 wordt voorspeld dat de 15-19-jarige er dagelijks 2,5 uur op zit. Tot 40 jaar is dat 20 minuten minder, en daarna zakt het tot 80 à 90 minuten. En met hoeveel doen we dat? Met 13,7 miljoen.
Klein is ook groot
De tweede conclusie is: TikTok is de grootste groeier. En Instagram maakt een grote sprong voorwaarts. Het aantal TikTokkers is met 75% gestegen. Het dagelijks gebruik groeit vooral bij TikTok, YouTube en Instagram. Facebook daalt. De top 3 van dagelijks gebruik is WhatsApp (9,7 miljoen), Facebook (6,9 miljoen, een daling van 400.000) en Instagram (4 miljoen). Newcom concludeert dat het gebruik van TikTok zijn plafond wel heeft bereikt in de groep tot 15 jaar (42% maakt er gebruik van), maar dat groep twintigers sterk stijgt (nu op 30%).
We hebben het wel steeds over de grote platforms, maar de kleinere zijn eigenlijk helemaal niet zo klein. Zo komen Telegram, Discord en Reddit rond de 10% uit, met zo’n 1 tot 1,5 miljoen gebruikers.
Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Panel Inzicht.