Van de jongeren tussen de 18 en 34 jaar sluit 71% niet uit dat ze ooit een e-bike kopen. De hogere prijzen zijn nog wel een drempel voor aanschaf. Dat blijkt uit de E-bike Merkmonitor van Kieskeurig.nl, uitgevoerd in samenwerking met DVJ Insights.
Accucapaciteit en zitcomfort worden als heel belangrijk genoemd bij het kiezen van een e-bike. Afstand tot het verkooppunt, het fietsmerk en Nederlandse oorsprong vindt men juist het minst belangrijk. Dat de consument openstaat voor verschillende merken en niet wordt tegengehouden door de afstand tot het verkooppunt, biedt volgens Kieskeurig.nl kansen voor de hele markt.
Bijna driekwart van de respondenten heeft een (zeer) positieve houding tegenover de e-bike. De e-bikebezitters zijn wel een stuk positiever dan de groep die ‘m (nog) niet bezit (92% tegenover 63%). Grote merken als Stella en Gazelle komen als eerste naar boven wanneer men aan e-bikes denkt. Giant, Trek en Cube worden door de consument als sportieve merken gezien. Gazelle, Stella en Amslod juist als recreatieve merken. Over de merken met de grootste naamsbekendheid zijn de consumenten ook het meest positief (Gazelle 72%, Batavus 67% en Sparta 55%).
Fietsexpert
Het onderzoek toont aan dat de consument een e-bike primair aanschaft voor het rijden van grotere afstanden, zowel voor recreatief gebruik als voor woon-werkverkeer. Wil de consument overgaan tot aankoop, dan wordt de fietsexpert in de fysieke winkel als belangrijkste informatiebron gezien, gevolgd door vergelijkingssites. Bij de jongere doelgroep is er geen verschil en gebruikt men net zo vaak vergelijkingssites als de fietsexpert in de fysieke winkel als informatiebron. De jongere doelgroep maakt wel intensiever gebruik van vergelijkingssites en koopt ook makkelijker online.