In 2021 was 17% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder (bijna 2,5 miljoen mensen), naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit, meldt het CBS. De meeste mensen kregen te maken met online oplichting en fraude. Een op de drie ondervindt er psychische of financiële problemen door. Minder dan de helft meldt online criminaliteit, bijna 20% doet aangifte.
De online fraude houdt in dat gekochte producten of diensten niet werden geleverd, terwijl ze wel betaald waren. 7% was slachtoffer van hacken, waarbij het in de meeste gevallen ging om het inbreken op een account. 2% had te maken met online bedreiging en intimidatie. Dan gaat het om bedreiging met geweld, online pesten, online stalken en shamesexting.
Phishing
Van alle Nederlanders van 15 jaar of ouder zeggen in 2021 meer dan twee op de drie (68%) dat ze in de afgelopen 12 maanden ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht hebben ontvangen dat (waarschijnlijk) van een oplichter was. 2% is trapte erin en de helft daarvan verloor er geld door.
Gevolgen
Bijna 1 op de 5 slachtoffers van online criminaliteit zegt gevolgen te ervaren van wat hen overkomen is, vooral emotioneel of psychisch. De impact verschilt sterk naar soort delict of incident. Slachtoffers van online bedreiging en intimidatie ervoeren vaker problemen dan slachtoffers van online oplichting en fraude en slachtoffers van hacken. Zo zegt meer dan de helft van slachtoffers van online pesten hier problemen door te ervaren, tegen iets meer dan 10% dan degenen die met hacken of aankoopfraude te maken hebben gehad.
Melding
Van alle slachtoffers heeft 47% bij een instantie of in eigen kring gemeld wat hen overkomen is, 19% procent heeft aangifte gedaan bij de politie. Fraude in het betalingsverkeer werd door ruim drie kwart van de slachtoffers bij een instantie (bijvoorbeeld bank, politie, Fraudehelpdesk) gemeld. Een kwart van deze slachtoffers deed aangifte bij de politie. Slachtoffers van phishing deden met 55% het vaakst aangifte. Van hacken werd het minst vaak aangifte gedaan.