NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends

Door Jan Roekens | 10-03-2022

Deze week bracht het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst NMO Mediatrends uit. Het is de opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) die tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends, uitgevoerd door Ipsos, is binnen het nieuwe NMO de bron als het gaat om de samenstelling van doelgroepen en het bezit en gebruik van de vele devices. Ook vormt de output van NMO Mediatrends de basis voor de verschillende wegingen binnen NMO.

Het aantal video-apparaten waarmee videocontent wordt geconsumeerd is inmiddels opgelopen tot ruim zes per huishouden. In de grotere huishoudens van drie personen of meer loopt dat aantal op tot ruim negen. Het televisietoestel kent gemiddeld gezien nog de grootste penetratiegraad, maar de smartphone is in de grotere huishoudens inmiddels het populairste apparaat. In deze huishoudens worden ook de meeste videodiensten afgenomen. NMO Mediatrends telde er gemiddeld 2,2 per huishouden van drie personen of meer. Bij eenpersoonshuishoudens is dit gemiddeld slechts 1,1. Netflix lijkt hierbij veruit favoriet gevolgd door Videoland. Een derde van de Nederlanders kijkt dagelijks naar een of meerdere online videodiensten. Vooral in de doelgroepen 13-19 en 20-34 jaar is de consumptie van online videodiensten bovengemiddeld.

Smart

Inmiddels heeft 63% van de Nederlandse huishoudens een smart-TV, die direct toegang geeft tot internet en online videodiensten. Ook worden losse apparaten gebruikt om de televisietoestellen smart te maken zoals een Apple TV of Chromecast. In totaal zijn 72% van alle televisietoestellen op de een of andere manier ‘smart’.

Radio

Voor radio geldt in grote lijnen hetzelfde als voor televisie. De jongeren hebben een grotere voorkeur voor de streamingdiensten dan ouderen, maar live radio blijft net als live televisie een groot aandeel houden in het luisteren. Het grote verschil tussen luisteren en kijken is dat het gebruik van de streamingdiensten veel kleiner is bij luisteren dan bij kijken. Spotify is met 48% de grootste muziekdienst, gevolgd door YouTube Music met 12%. Er wordt dan ook bijna niet ‘gestapeld’ zoals dat bij videodiensten wel het geval is.

Online

De kranten en nieuwsmerken hebben de beste papieren als gekeken wordt naar de frequentie waarmee ze online gebruikt worden. Ruim de helft van de Nederlanders zegt dagelijks online nieuws en/of kranten te lezen. De tijdschriften daarentegen kennen een relatief lage online consumptie. Zo’n driekwart van de populatie leest nooit een tijdschrift online. Kijken en luisteren kennen een dagelijkse online gebruikersgraad van respectievelijk 38% en 36%.

Data

De uitkomsten van NMO Mediatrends geven volgens de directeur SKO Sjoerd Pennekamp de noodzaak van het nieuwe mediabereiksonderzoek NMO aan: ‘De manier waarop we media tot ons nemen is enorm aan verandering onderhevig. Dat maakt dat de huidige bereiksonderzoeken een slag gaan maken, vooral op het gebied van crossmedia consumptie. NMO Mediatrends voedt het Nationaal Media Onderzoek met belangrijke data voor de inrichting van het onderzoek en de samenstelling van de panels.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?