Ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een smart home-product. In totaal werd €5,2 miljard besteed aan slimme apparaten. Nederlanders associëren Coolblue het vaakst met smart home-producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope.
Meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meer smart home-producten (57%). In 2021 en 2020 waren de percentages nog respectievelijk 52% en 42%. De smart home-markt blijft dus sterk groeien.
In totaal hebben Nederlanders voor meer dan €5,2 miljard aan smart home-producten in huis. In 2021 was de waarde nog €2,9 miljard. De productcategorie ‘huishouden en comfort’ heeft hierin met bijna €1,5 miljard het grootste aandeel. Op enige afstand volgt het segment zonwering & garagedeuren (€1,4 miljard), en daarna beveiliging & veiligheid, verlichting & schakelaars, slimme speakers en energie & verwarming.
Coolblue
Bijna een kwart van de Nederlanders denkt aan Coolblue (24%) bij het kopen van een smart home-product. Coolblue heeft daarmee MediaMarkt (23%), de koploper van voorgaande jaren, ingehaald. Bol.com (12%), IKEA (6%) en Conrad (5%) maken de top vijf compleet.