Markteffect heeft in de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (2de week maart) onderzoek uitgevoerd naar het sentiment rondom vleesvervangers. Vleesconsumptie blijft dalen. Eén op de drie Nederlanders (35%) eet nu minder vlees eten dan 12 maanden geleden.
De bekendheid van vleesvervangers blijft onveranderd hoog. 94% is bekend met de term. Het aantal Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet, daalt de afgelopen jaren. Op dit moment eet 44% dagelijks vlees of vis terwijl dit in 2019 nog 55% was.
36% van Nederland eet gemiddeld één of meer keren per week vleesvervangers. Onder flexitariërs is dat 56%.
Van de mensen die wel eens vleesvervangers eten, vindt 46% ze innovatief en vernieuwend, 40% vindt vleesvervangers goed voor het milieu en 32% vindt het lekker. Vooral jongeren van 18 tot en met 34 jaar vinden dat (43%), tegenover 24% van de 55-plussers.
Nutri-Score
Een grote meerderheid van de Nederland (70%) is bekend met de Nutri-Score (voedselkeuze-logo). 79% van de jongeren tot en met 34 jaar is ervan op de hoogte; bij 55-plussers is dat 61%.
Van degenen die bekend zijn met de Nutri-Score en weleens vleesvervangers kopen, zegt 61% dat het invloed heeft op de aanschaf van vleesvervangers.
Week zonder vlees
Meer dan de helft van Nederland (55%) is bekend met de Nationale Week Zonder Vlees. Onder jongeren is de bekendheid het hoogst (66%), tegenover 44% onder de 55-plussers. Eén op de tien Nederlanders neemt deel aan week. Tijdens de week eet 97% van hen geen vlees en 30% geen zuivel.
Naar verwachting zal de deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel in 2023 dubbel zo hoog zijn als in 2022.