Consumenten stellen hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. 52% van de consumenten vindt dat beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig zijn. 67% meent dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven over het algemeen onduidelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse en b-open, in samenwerking met IVRM Reputatie.
Volgens consumenten is het van belang dat bedrijven transparant zijn over de manier van duurzaam ondernemen. Ruim de helft verwacht dat, en vindt dat bedrijven moeten laten zien hoe en waar duurzaamheid terugkomt in het bedrijf. Daarnaast vindt ruim een derde dat bedrijven hun klanten actief op de hoogte moeten houden van stappen die zij zetten op het gebied van duurzaamheid. Van duurzaamheidsbeloftes verwacht de consument (34%) vooral dat ze onderbouwd zijn met feiten en gecontroleerd door een onafhankelijke partij.
Bijdrage leveren
De waardering voor de duurzaamheidscommunicatie is matig. Naast onduidelijkheid over het duurzaamheidsbeleid en de ongeloofwaardigheid van beloftes, meent 69% van de consumenten dat bedrijven producten vaak duurzamer laten lijken dan ze werkelijk zijn. Ruim de helft (55%) van de consumenten heeft meer vertrouwen in een merk als het laat zien dat het een positieve maatschappelijke bijdrage levert. Negen van de tien consumenten verwachten dat bedrijven communiceren over duurzaamheid.
Verschil in sectoren
Uit het onderzoek komen grote verschillen naar voren tussen sectoren als het gaat om duidelijkheid over het duurzaamheidsbeleid. Energieleveranciers en de landbouw (groente, fruit, vlees, zuivel) komen als beste uit de bus, terwijl vliegmaatschappijen en industriële bedrijven het minst goed scoren. Mogelijk gaat de verduurzaming in deze sectoren te langzaam volgens het publiek of is de communicatie hierover nog geen onderdeel van de bedrijfsvoering.