Ruim een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat blijkt uit onderzoek van Scaleup Impact, uitgevoerd door Panelwizard. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo denkt 19% dat bedrijven zonder MVO-doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan.
MVO dient meer dan alleen een maatschappelijk belang, blijkt uit het onderzoek. Zo stelt 48% dat de MVO-doelen van de organisatie belangrijk zijn om geld te verdienen. Onder jongeren tot 30 jaar is dat 56% en bij 60-plussers 40%.
De MVO-doelen dienen niet alleen een commercieel belang, maar ook HR. Zo zegt 48% dat een maatschappelijk doel helpt om nieuwe medewerkers aan te trekken.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 69% vindt dat de overheid de bedrijven van morgen, dat wil zeggen de bedrijven met een maatschappelijke verantwoorde insteek, beter moet ondersteunen. Ondanks het toenemende bewustzijn dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten pakken, zegt bijna de helft van de respondenten dat het verdienen van geld binnen bedrijven belangrijker is dan het behalen van maatschappelijk verantwoorde doelen.