Uit onderzoek van DPG Grow, uitgevoerd door Panel Inzicht, blijkt dat de klantreis bij het boodschappen doen verschilt per provincie. In Friesland en Drenthe speelt de reclamefolder een belangrijke rol en in Noord-Holland wordt vooral online boodschappen gedaan.
Reclamefolders zijn een grote inspiratiebron voor de dagelijkse aankopen. In Friesland en Drenthe is de reclamefolder zelfs de nummer één inspiratiebron (na de supermarkt). De dagelijkse boodschappen worden over het algemeen offline (in de winkel) gekocht. 83% doet dit nog steeds in de fysieke supermarkt. Noord-Holland loopt van de twaalf provincies voorop qua digitale aankopen: in deze provincie bestelt één op de vijf de dagelijkse boodschappen online. Inwoners van Noord-Holland oriënteren zich, net als de inwoners van Noord-Brabant, daarnaast ook het meest uitgebreid voor dagelijkse boodschappen.
Groningers zijn van alle Nederlanders het meest prijsbewust op het gebied van dagelijkse aankopen. Zeeuwen zijn juist het meest merktrouw en gaan het vaakst voor de hoogste kwaliteit. Inwoners van Noord-Brabant kiezen dan weer het vaakst voor een vertrouwde aanbieder: 58% kiest hier het liefst voor tegenover 51% landelijk gezien.
Het volledige onderzoek lees je hier.