Reviews van klanten en het delen van ervaringen met merken op social media zijn doorslagevender voor aankoop dan de kwaliteit van producten en een uitstekende winkelervaring. Dat blijkt uit de Shopper Experience Index van Bazaarvoice dat wereldwijd een onderzoek deed onder shoppers.
Klantrecensies en user-generated content in de vorm van foto’s en video’s zijn van vitaal belang om kopers te overtuigen. Je kunt ook zeggen: shoppers worden de beste verkopers van merken.
Reviews zijn essentieel voor conversie. Wereldwijd leest 86% van de shoppers reviews tijdens het browsen of kopen en 75% kijkt naar foto’s en video’s van andere shoppers. En juist die andere shoppers geven de doorslag. Driekwart (74%) van de wereldwijde shoppers zegt dat foto’s van mede-shoppers de kans op het kopen van een product vergroten, terwijl meer dan de helft (53%) zegt dat verhalen van mede-shoppers hen vertrouwen geven bij een aankoopbeslissing. Meer dan de helft (52%) van de shoppers heeft iets gekocht via sociale media en dat is mede te danken aan het gemak van aankoop via die media en het feit dat platformen (zoals Instagram en Tiktok) steeds meer koopmogelijkheden bieden. Conclusie: ongefilterde, door gebruikers gegenereerde, content verhoogt de authenticiteit, wat op zijn beurt het vertrouwen stimuleert. En merken moeten daarmee rekening houden in hun strategie.
Bron: warc.com