Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van een biljoen dollar te worden.
De merkwaarde van Apple is 947,1 miljard dollar. Google stijgt naar de tweede plaats en is ook een van de snelste klimmers in de ranglijst, met een stijging van de merkwaarde met 79% tot 819,6 miljard dollar.
De Top 10 wordt verder gevormd door Amazon, Microsoft, Tencent, McDonald’s, Visa, Facebook, Alibaba en Louis Vuitton.
De gezamenlijke waarde van de wereldwijde Top 100 is het afgelopen jaar met 23% gestegen, tot 8,7 biljoen dollar.
In 2022 is meer dan driekwart van de totale merkwaarde afkomstig van Amerikaanse bedrijven. De categorieën Media & Entertainment, Business Solutions & Technology Providers en Retail zijn goed voor meer dan de helft van de totale waarde van de Top 100-ranglijst.
Trends
De belangrijkste trends die uit de Kantar-studie naar voren komen, zijn:
Microsoft, Zara en IBM lopen voorop in de nieuwe Kantar Sustainability BrandZ Index, waaruit blijkt dat duurzaamheid nu al 3% van de merkwaarde uitmaakt; naar verwachting zal dit percentage verder stijgen.
Tesla is een van de grootste succesverhalen van dit jaar. Het merk steeg van 47 naar 29 op de ranglijst. Dit weerspiegelt de verkopen van elektrische voertuigen, die in 2021 meer dan verdubbeld zijn.
Louis Vuitton (nummer 10) is het eerste luxe merk dat de Top 10 haalt. Dat toont de groei van de markt van luxe artikelen en die in China in het bijzonder. Het merk kende een stijging van 64% in merkwaarde en het is het eerste Europese merk dat sinds 2010 de Top 10 bereikt sinds 2010.
Nederlandse Adyen neemt als nieuwkomer met een merkwaarde van bijna 22 miljard dollar plek 96 in.
Sterk in alcohol
Technologie- en luxemerken groeiden het snelst (resp. 46% en 45% groei). Ook bank- en automerken lieten een indrukwekkende groei zien, 30% en 34%. Heineken zien we als enige Nederlands merk terug in de ranglijsten per categorie, op de derde plek in de categorie Alcohol.