Gedurende dit jaar heeft het luisteren naar podcasts een duidelijke sprong gemaakt. Het online bereik van de commerciële Nederlandse podcasts, de Apple Podcasts app, Google Podcast app en nieuwkomer Podimo steeg in mei 2022 naar ruim 1,3 miljoen unieke personen, zo blijkt uit de online resultaten van GfK GXL/DAM.
In vergelijking met januari van dit jaar is er een stijging van luisteraars (+340.000 personen, 13 jaar en ouder). Gedurende het gehele jaar (januari t/m mei) luisterden in totaal drie miljoen personen naar podcasts. Dit aantal komt bovenop de podcasts die bijvoorbeeld alleen via muziekstreamers als Spotify worden afgespeeld. Onder de Nederlandse commerciële podcasts vallen de podcasts van DPG Media, FD Mediagroep en Talpa Media Solutions.
Nagenoeg de helft van de online bereikten in mei 2022 is jonger dan 35 jaar (48%). De stijging in mei is ook onder jongeren het sterkst geweest. In totaal luisteren net iets vaker mannen (55%) dan vrouwen in mei naar podcasts. Hoewel podcasts op alle apparaten te beluisteren zijn wordt dit het meest op smartphones gedaan: meer dan driekwart van de online bezoeken vond plaats op smartphones, 20% op tablets en slechts 2% op PC/Laptops.
Van de respondenten luistert ongeveer de helft drie dagen of vaker in de maand naar een podcast. Dit verschilt niet veel per leeftijdsgroep maar wel naar geslacht: vrouwelijke luisteraars pakken hun podcast er wel duidelijk vaker bij dan mannen (60% luistert 3 dagen of vaker in de maand). Van de jongeren (13-34 jaar) luistert 60% 10 minuten of langer, terwijl dat onder 35-plussers op 30% ligt.