Bijna de helft van de mediamakers voelt meer druk vanuit de maatschappij om een representatiever beeld van mannen en vrouwen te geven dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit de publicatie Blikopener van WomenInc. Direct Research deed er onderzoek voor onder 251 mediamakers.
De mediasector is in beweging: het merendeel van de mediamakers zegt meer te doen op het gebied van inclusiviteit dan vijf jaar geleden. Maar mannen die werkzaam zijn in de media maken zich twee keer vaker dan vrouwen geen zorgen over de representatie van vrouwen in de media. Ook ligt het percentage vrouwen dat hun werkplek beoordeelt als niet divers en inclusief hoger dan bij mannen. Daarnaast zijn meer vrouwen dan mannen in de mediasector bewust bezig met het onderwerp diversiteit en inclusie, en vrouwen maken zich vaker zorgen over een ondervertegenwoordiging van bepaalde groepen. Op dit moment is nog geen derde van de leidinggevenden in de film- en mediasector vrouw.
Anders in beeld
In de traditionele nieuwsmedia – krant, tv en radio – is tussen 2005 en 2020 het percentage vrouwen iets toegenomen, maar het kwam tot dusver nooit boven de 30%. Vrouwen komen ook anders in beeld. Het percentage vrouwen dat als expert aan het woord kwam in non-fictie programma’s lag in 2021 bijvoorbeeld op 26,7%. Van alle vrouwen zijn de witte, jonge, heteroseksuele vrouwen in de meerderheid in de media.