Steeds meer huishoudens en bedrijven worden diep geraakt door de ongekend hoge kosten. Steeds meer Nederlanders hebben moeite om hun energierekening te betalen en dat zorgt voor grote bezorgdheid. Dat komt naar voren uit de Monitor Consumentengedrag van de VU Amsterdam en Validators. Hoe boksen Nederlanders op tegen de hogere kosten en waar wordt op bespaard?
Een derde van de Nederlanders maakt zich flink zorgen als het gaat om de energiecrisis. Een groot deel van de Nederlanders die zich zorgen maken zegt onzekerheid te ervaren over de hoogte van de energierekening (57%). Daarnaast zijn vier op de tien Nederlanders bang om in de toekomst niet meer rond te kunnen komen. Bijna een derde van de groep die zorgen ervaart, zegt zorgen te hebben over het niet meer (op tijd) kunnen betalen van rekeningen en nog eens een derde is bang te moeten bezuinigen op primaire levensbehoeften zoals eten en drinken.
Consumenten bedenken talloze oplossingen om maar te besparen binnen het spaarpotje voor energie. Het ‘mentale huishoudboekje’, dat voor iedere bestedingscategorie een geldpotje heeft, wordt onder de loep genomen. Zo bespaart 64% van de Nederlanders energie door de verwarming standaard wat lager – of uit – te zetten als je niet thuis bent. Ook staan veel Nederlanders minder lang onder de douche (63%) en ze leveren in op douchefrequentie (39%). Zo’n zes op de tien Nederlanders trekken vaker een trui aan of pakken een dekentje om zich warm te houden. Tot slot gebruikt 39% energiezuinigere apparatuur en lampen.
Toch blijkt dat de financiële zorgen die men heeft over hogere energiekosten niet leidt tot bezuinigingen bij andere bestedingscategorieën. Neem bijvoorbeeld de categorieën mode en restaurants/take-aways. In de afgelopen twee weken zijn er geen dalingen in de uitgaven. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft zelfs (nog) evenveel geld uit aan restaurants/take-aways. 29% doet dat niet en 15% geeft hier minder geld aan uit.