Around the world in 50 stats
Het Amerikaanse platform voor consumer insights GWI verzamelt nu data uit – nieuw record! – zo’n 50 markten wereldwijd. Noorwegen en Chili kwamen er als laatste bij. Tijd om al uit al die landen eens wat feestelijke statistieken te halen die er toe doen. Tennis in Chili, Russische katten, bier in Mexico? Kun jij raden waar Nederlanders de grootste fan van zijn? Kijk vooral even mee.
Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur
Deze artikelen vind je vast ook interessant
Identiteit in tijden van tegenstrijdigheden: wat consumententrends echt blootleggen
Consumententrends worden vaak gelezen als richtingwijzers. Maar wie ze zo benadert, mist wat er echt speelt. In een eerder artikel lichtten we de acht consumententrends uit What Matters 2026 toe. Samen schetsen ze een wereld die steeds tegenstrijdiger wordt: technologische versnelling botst met economische druk, culturele verandering met politieke polarisatie. ▼ Volgens Sarah Van Oerle, Content…
AI vergroot efficiëntie, maar ook afstand op de werkvloer
Eerder zagen we al dat Nederlandse bedrijven AI vooral inzetten voor marketing en verkoop. Nu verschuift de blik naar de gevolgen voor mensen. Uit Nederlands onderzoek van Fellowmind blijkt dat 54 procent van de werknemers verwacht dat collega’s zich eenzamer gaan voelen naarmate AI een grotere rol krijgt. Tegelijk laat internationaal onderzoek onder insight-professionals zien…
Mannen worden dubbel zo vaak stereotyperend afgebeeld als vrouwen
Mannen verschijnen bijna twee keer zo vaak in stereotype rollen als vrouwen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Erasmus Universiteit en een wereldwijde analyse van meer dan een miljoen stockfoto’s. De uitkomst schuurt, omdat juist vrouwen vaak met stereotypering worden verbonden. Toch blijkt het visuele beeld van mannen hardnekkiger vast te zitten. De vraag die…

