InSites Consulting noemt 12 trends voor een betekenisvolle wereld

Door Jan Roekens | 26-01-2023

Een nieuw consumentenonderzoek van InSites Consulting identificeert 12 trends die weerspiegelen wat voor mensen belangrijk is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken. Het rapport stelt dat 2023 het moment is voor culturele en ecologische transitie, en het gaat dieper in op de collectieve wens om de wereld rondom ons te herscheppen.

Het rapport is gebaseerd op inzichten van een eigen, driedelige studie waarbij in november 2022 15.000 consumenten in 17 markten bevraagd werden. Een paar trends sprongen eruit:

  • De belangrijkste wereldwijde trend was ‘Adaptable Essentials’, waarbij dieper wordt ingegaan op het streven naar meer doelmatige, betaalbare producten en diensten om zo een toekomst te creëren met minder grondstoffen.
  • Life Rewilded’ – een trend die de nadruk legt op natuur en natuurlijkheid in het dagelijkse leven. De trend komt op de tweede plaats bij het sturen van het dagelijks gedrag, en is volgens het onderzoek ook een trend die heel wat mensen al in de praktijk brengen;
  • Het maatschappelijke debat rond gezondheid blijft groeien, waarbij de trends ‘Interconnected Well-being’ en ‘Social Health’ op plaats twee en drie komen wat betreft het belang van zingeving in het leven;
  • Ik vind dat we dankbaar moeten zijn voor wat we nu hebben, in de plaats van de nadruk op wat we hebben verloren’ was de uitspraak die op de grootste bijval kon rekenen in de studie. Daaruit blijkt een focus op vooruitgang, waarbij mensen niet langer in crisissen blijven steken.

Lily Charnock, Director bij Space Doctors (onderdeel van InSites Consulting), die aan het hoofd stond van het onderzoek, zegt hierover: ‘Met deze studie willen we verder gaan dan een standaardtrendrapport. We willen naar een verhaal dat merken echt feeling geeft met de behoeften en verwachtingen van mensen. De volgende stap voor merken is natuurlijk om met die trends aan de slag te gaan. Het rapport is dan ook gebaseerd op een heel uitgebreide en diverse set van data, die we verder kunnen uitdiepen.’

Niels Schillewaert, Co-Founder en Head of Solutions van InSites Consulting benadrukt het belang van dit rapport voor merken: ‘De trends die we blootleggen zouden merken moeten aansporen om mensen centraal te plaatsen in de product- en service-innovatie voor 2023 en later. We hopen merken te inspireren om te onderzoeken welke rol ze kunnen spelen in deze veranderingen.’

Download het What Matters Report 2023: A Migration of Meaning, via https://www.insites-consulting.com/reports/what-matters/

InSites Consulting is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?