Jongeren van 18 tot en met 29 jaar kijken steeds minder televisie, en kiezen steeds vaker voor on demand. Kijken wanneer het hen uitkomt, dat is wat in de huidige tijd populair is onder deze doelgroep. En het aantal jongeren dat nog een televisietoestel bezit neemt af. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat, in opdracht van XGIMI.
Uit het onderzoek (onder meer dan 1.000 Nederlandse respondenten), blijkt dat steeds minder jongeren tussen 18 en 29 jaar een televisietoestel bezitten. In totaal heeft slechts 17% nog een tv in huis en de trend wijst op verdere daling: 20% van deze groep denkt binnen nu en 5 à 10 jaar geen tv meer te bezitten.
Naar online
Van de mensen die nog wel een tv hebben, is het aandeel 60+ers het grootst (34%). Oudere generaties hechten over het algemeen meer waarde aan traditionele media zoals televisie. Jongeren kiezen daarentegen steeds vaker voor alternatieve manieren om hun favoriete programma’s en films te bekijken. Uit het onderzoek blijkt dat streamingdiensten zoals Videoland en Disney+ steeds populairder zijn onder jongeren, en 71% zegt films liever met vrienden of familie te streamen dan alleen.