Consumenten kiezen bewust voor duurzame winkels en producten

Door Jan Roekens | 28-03-2023

Uit een recente studie blijkt dat investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet alleen om regelgeving belangrijk is, maar ook vanwege wensen van de consument. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel omdat deze zich inzet voor mens, milieu of maatschappij. Onder Gen Z is dit zelfs 63%. Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok.

Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vindt voor zowel bedrijven in het algemeen (74%) als voor winkels en supermarkten specifiek (79%). Generatie Z vindt dit vooral belangrijk voor kleding- en schoenenwinkels (65%), terwijl babyboomers en Generatie X vaker bouwmarkten en tuincentra noemen (60%). ‘De resultaten van ons onderzoek zijn duidelijk’, zegt Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok, ‘Consumenten willen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en zich inzetten voor duurzaamheid. Het is belangrijk om hierin mee te gaan en te investeren in een duurzaam assortiment. Dit is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor de omzet.’

Afvalbeperking

Nederlandse consumenten zeggen dat winkels en supermarkten zich vooral moeten richten op afvalbeperking, recycling en energiebesparing. Bij supermarkten is ook lokale betrokkenheid een belangrijk aandachtspunt. En bij online winkels is naast afvalbeperking ook duurzaam transport van belang.

Iets terugdoen

Duurzaamheid speelt voor consumenten een rol bij zowel de keuze voor een winkel als bij de keuze van producten in de winkel. Meer dan de helft van de consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel die iets terugdoet voor milieu, mens of maatschappij. En drie op de vijf consumenten vinden het belangrijk om in een winkel duurzame producten te kunnen kiezen. Consumenten houden ook rekening met hun eigen invloed op milieu, mens en maatschappij, en kopen geregeld bewust tweedehands of in een fysieke winkel in plaats van online.

Meer informatie?

In het What’s Happening Retail-rapport bekijkt Ruigrok de trends en ontwikkelingen in de retailsector. Wil je meer consumenteninzichten op het gebied van duurzaamheid in de retailbranche? Dan kan je het volledige rapportage gratis downloaden via https://www.ruigrok.nl/whats-happening-retail/

Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?