AI wordt door bedrijven gezien als de sleutel tot operationele veerkracht en concurrentievoordeel, zo blijkt uit onderzoek van Accenture. Uit Reinventing Enterprise Operations komt naar voren dat 73% van de bedrijven AI als een essentiële investering, terwijl 90% van de leidinggevenden AI toepast om hun bedrijven wendbaarder te maken in een dynamische markt.
In het onderzoek worden organisaties beoordeeld op basis van zes criteria voor operationele volwassenheid: AI, data, processen, talent, samenwerking en stakeholderervaringen. Slechts 9% van de bedrijven blinkt uit in alle criteria, wat leidt tot opmerkelijke resultaten: gemiddeld 1,4 keer hogere operationele marges, 42% snellere innovatie, een verbetering van 34% in duurzaamheidsprestaties en 30% hogere tevredenheidsscores vergeleken met de concurrenten.
Vijf stappen
Volgens Accenture zijn er vijf stappen mogelijk om prestaties te verbeteren:
- Verrijk AI-ervaringen: ontdek innovatieve toepassingen om de ervaring van werknemers en klanten te verbeteren.
- Maximaliseer datagebruik: formuleer een duidelijke strategie voor het creëren, verzamelen en verrijken van data, en minimaliseer vooroordelen voor effectievere besluitvorming.
- Optimaliseer processen: evalueer huidige processen, pas AI-gestuurde inzichten toe voor verhoogde efficiëntie en simuleer veranderende scenario’s om verbeteringen te perfectioneren.
- Creëer een adaptieve personeelsstrategie: bied werknemers technologiekeuzes die aansluiten bij hun behoeften en bevorder flexibiliteit.
- Adopteer een 360°-benadering: bevorder holistische waardecreatie door gebruik te maken van datagestuurde inzichten van klanten, werknemers en ecosysteempartners.
Accenture ondervroeg 1700 leidinggevenden uit 12 landen en 15 sectoren.