Apple is voor het tweede jaar op rij het waardevolste merk ter wereld, volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2023. De ranglijst laat zien dat de totale merkwaarde van ’s werelds top 100 merken in 2023 6,9 biljoen dollar bedraagt. Ondanks een daling van 20% in de totale index ten opzichte van 2022, is de Kantar BrandZ Top 100 wel 47% gestegen in vergelijking met het pre-covidjaar 2019.
Met een merkwaardering van 880 miljard dollar lijkt Apple bestand te zijn tegen moeilijke marktomstandigheden. Google en Microsoft maken de top drie compleet, waarbij technologiemerken opnieuw het best vertegenwoordigd zijn in de Top 100 en het grootste aandeel in merkwaarde hebben. De top 10 bestaat verder (van 4 t/m 10) uit Amazon, McDonald’s, Visa, Tencent, Louis Viutton, Mastercard en Coca-Cola
Belangrijkste resultaten:
- 16 merken in de Top 100 groeiden in merkwaarde, waarbij Airtel (nr. 76; +24% en Pepsi (nr. 91; +17%) de hoogste groei in merkwaarde behaalden ten opzichte van 2022.
- Negen merken keerden terug naar de Top 100, waaronder Colgate (nr. 95), Sony (nr. 99) en Pampers (nr. 100).
- Twee nieuwe Chinese merken kwamen voor het eerst voor in de Top 100: Shein op nr. 70 en Nongfu Spring op nr. 81.
- De categorieën Luxury, Fast Food en Food & Beverages bleken het best bestand tegen marktschommelingen.
- Duurzaamheid blijft een onbenutte kans voor merken. Slechts 2% van de waardevolste wereldwijde merken wordt gezien als toonaangevend op dit gebied.
En verder:
TikTok (nr. 41) wordt nog steeds gezien als het op één na meest opkomende merk in de Top 100, na Tesla (nr. 25). Tesla wordt beschouwd als een echte game-changer en staat op nummer 1 in de categorie ‘Automotive’, met een waardering van 67,7 miljard dollar in 2023. Buiten de Top 100 debuteert Ferrari in de Top 10 automerken met een waardering van 7,8 miljard dollar, waardoor de vraag en de gepercipieerde waarde voor consumenten zelfs in de huidige marktomstandigheden toeneemt. Opkomende merken die concurreren in de elektrische voertuigen-categorie en die in de toekomst waarschijnlijk aan waarde zullen winnen, zijn onder andere Polestar, Li Auto en Genesis.
Merken in de Food & Beverages-categorie toonden als gehele categorie de meeste veerkracht, met een daling van slechts 3% op jaarbasis. Fast Food was de op één na best presterende categorie. Merken die het hier beter deden, waren onder andere Burger King, Chick-Fil-A en Starbucks.
Louis Vuitton is het enige luxemerk in de wereldwijde Top 10 en stijgt twee plaatsen naar nummer 8, met een merkwaarde van 124,8 miljard dollar. Dior is het snelst groeiende merk in die categorie, met een stijging van de merkwaarde van 9% naar 11,4 miljard dollar.