Advertenties zijn effectiever op sites met weinig ‘rommel’

Door Jan Roekens | 27-07-2023

Het verminderen van advertentieclutter op webpagina’s is kosteneffectief en het kan goed uitwerken voor merken. Dat zegt onderzoek van mediabedrijf MAGNA en technologiebedrijf eyeo.

Hoewel advertentieclutter op webpagina’s ertoe heeft geleid dat mensen advertentiefilters gebruiken, betekent dit niet dat consumenten een hekel hebben aan advertenties. Wel is het zo dat ze de voorkeur geven aan meer op maat gemaakte, niet-invasieve advertenties wanneer ze online zijn.

Op basis van een analyse van de data constateerden de onderzoekers het volgende:

  • De geholpen herinnering voor advertenties op pagina’s met weinig clutter (definitie: gemiddeld één advertentie die tegelijkertijd op de pagina wordt weergegeven) steeg met 82% bij mensen die eerder advertentiefilters hadden gebruikt.
  • Zonder geholpen herinnering kwam het stijgingspercentage op 62%.
  • De ‘kosten om impact te maken’ kwamen uit op vier dollar voor pagina’s met weinig clutter en 27 dollar voor pagina’s met veel clutter, op basis van 1000 gebruikers.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?