In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu op 66%. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.
De daling van het doorverwijzen vanuit sociale media naar online nieuwsmedia vindt onder alle leeftijdsgroepen plaats, hoewel die onder jongeren het sterkst is. Ondanks de daling is er wel een stijging van doorverwijzen naar NRC Online. De minste daling is er voor FD.nl.
In de VS is een vergelijkbare trend gaande waarin socialemediabedrijven minder links plaatsen of toestaan naar nieuwsmedia. Relatief gezien bezoeken 49- tot 64-jarigen het meest online nieuwsmedia (64% bereik) terwijl slechts 40% van de jongeren dagelijks online nieuwsmedia bezoekt.
AD hoogste bereik
Van de vijf grootste online nieuwsmedia heeft AD in september het hoogste maandbereik (8,8 miljoen personen, 59% bereik), terwijl NU.nl door 7,6 miljoen personen wordt bezocht. NOS bereikt met 7,5 miljoen bijna evenveel personen, terwijl RTL Nieuws de sterkste stijging in de afgelopen jaren kent (van 5,2 naar 6,7 miljoen bezoekers). De Telegraaf stijgt licht naar 6,2 miljoen personen.