De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research.
Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De onderzoekers stellen dat het ‘meerstemmeneffect’ ook werkt zelfs wanneer consumenten iets worden afgeleid. Bij het overbrengen van complexe berichten is het echter beter om met één stem te werken.
De video’s waar het hier over gaat, bevatten vaak een of meer vertellers die productkenmerken en voordelen bespreken. In een Apple-video waarin AirPods Max wordt geïntroduceerd, zitten in de voice-over bijvoorbeeld twee vertellers. Het hoofdonderzoek richtte zich op Kickstarter-crowdfundingcampagnes die 31 categorieën omvatten en goed waren voor bijna 70% van het geld dat op het platform werd ingezameld. De onderzoekers beoordeelden de toegezegde financiering, het aantal donateurs en het succes van het project. De bevindingen waren onder andere:
- Het gebruiken van meer stemmen verbeterde de resultaten significant, wat resulteerde in een fondsstijging van 39% en een groei van projectondersteuners met 118 personen.
- Als meer stemmen de boodschap sneller inspreken, leidt dit tot lagere projectresultaten; het voordeel van een extra stem is groter bij gemakkelijker te begrijpen video’s dan voor complexe video’s.
- Video’s met meer vertoningen haalden meer geld op, net als video’s met meer verbale en visuele informatie, en video’s gemaakt door meer ervaren producenten.
- In een omgeving met weinig afleiding was de bereidheid van de deelnemers om te betalen voor het product groter na het bekijken van een video met vijf stemmen dan bij een video met een enkele stem.
Bron: warc.com