Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt december steeds dichterbij. Wist u dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst.
1. Met Kerst kopen we vooral verzorgingsproducten
Verzorgingsproducten (54%) worden voor Kerst het meest gekocht, gevolgd door boeken, muziek en games (41%) en kleding en schoenen (38%).
2. 55% koopt zowel fysiek als online
Meer dan de helft (55%) doet kerstinkopen zowel in de winkel als online. De combinatie van deze twee lijkt steeds populairder te worden. In 2021 was dit nog 49%. Het percentage is het hoogst onder 35- tot 49-jarigen (61%). 27% doet de aankopen alleen in fysieke winkels en 18% shopt alleen online.
Daarnaast zegt bijna twee derde van de respondenten de inkopen een aantal weken voor Kerst te doen en overlegt 40% van de respondenten eerst met hun gezinsleden over wat ze willen kopen.
3. Reclamefolder belangrijkste informatiebron
DPG Media ziet de reclamefolder als de meest gebruikte oriëntatiebron voor kerstinkopen (35%). De online reclamefolder wordt vooral door 35- tot 49-jarigen gebruikt (29%). Daarna komen de winkelvloer en zoekmachines (elk met 29%), de website van de winkel en de online folder (elk 27%).
4. Zorgen om prijsstijgingen
Bijna twee derde (64%) van de respondenten maakt zich zorgen over de prijsstijgingen van cadeaus voor de feestmaand. Net zo’n groot percentage (64%) zegt in de periode voor Kerst een echte koopjesjager te zijn. In 2021 was dit nog 61%.