Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat.
Morgen, 24 november, is het zover: Black Friday. Wordt de dag met enthousiasme ontvangen? Ongeveer twee op de drie Nederlanders hebben geen vertrouwen in stuntkortingen zoals die op Black Friday door bedrijven wordt gegeven niet. Vooral ouderen lijken sceptisch, en ze hebben het gevoel dat dit soort kortingen nep zijn. Voor jongeren (tot 30 jaar) geldt dat niet: minder dan de helft van hen is sceptisch over de kortingen.
Fake Friday
De laatste jaren heeft Black Friday ook geregeld voor opschudding gezorgd, zelfs zo erg dat critici het Fake Friday zijn gaan noemen. Jongeren blijken minder vatbaar voor kritische berichtgeving dan ouderen, wat betekent dat marketeers eerder bij de jonge groep succes mogen verwachten van de aanbiedingen.
De ‘echtheid’ van kortingen is niet de enige controverse rond Black Friday. Steeds meer bedrijven, organisaties en actievoerders maken zich zorgen over de impact van de dag, bijvoorbeeld op het milieu. Eerder publiceerde Norstat al een onderzoek naar true pricing (‘echte’ prijzen, waarin eventuele milieuschade en sociale impact is opgenomen). True pricing lijkt namelijk bezig met een opmars.
Jonge vrouwen enthousiast
Meer dan een op de drie jongeren (tot 30 jaar) zou willen dat meer Nederlandse merken meedoen aan Black Friday. Jongeren kopen twee keer zo vaak iets ‘wat ze niet nodig hebben’ tijdens de dag (43%) dan 45-plussers (18%). Meer dan de helft van de vrouwelijke jongeren zegt grote aankopen zelfs uit te stellen tot Black Friday. Bij de hele groep Nederlanders stelt een op de vier dergelijke aankopen uit.
Het opvallendste resultaat van het onderzoek is nog wel dat 60% van de jongeren en 70% van de vrouwelijke jongeren interessante Black Friday-aanbiedingen doorstuurt naar vrienden en familie. Oudere doelgroepen delen die kortingen veel minder vaak. Marketeers die zich tijdens Black Friday richten op jonge vrouwen weten dus dat hun advertenties vaker converteren en vaker worden verspreid via hun netwerk.