Het gebruik van adblockers is weer gestegen, met een groei van 11% tussen 2021 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Eyeo.
Voor 2021 was het gebruik van adblockers afgevlakt, maar uit het Ad-Filtering Report 2023 van Eyeo blijkt dat het percentage blokkeringen op desktops in het tweede kwartaal van 2023 27% bedroeg. Op mobiel was dit 22%.
Oorzaak kan zijn dat veel mensen thuis zijn gaan werken. In ieder geval verwacht Eyeo dat adverteerders in 2024 54 miljard dollar zullen mislopen aan advertentie-inkomen als gevolg van de adblocks.
Verder blijkt dat mensen het blokkeren van advertenties op de pc ook steeds meer uitbreiden naar mobiel. Over de hele wereld zijn er nu 912 miljoen actieve gebruikers die advertenties blokkeren op beide apparaten.
De wereldwijde verhouding van adblockers op desktop en mobiel is nu 53/45.
Het aantal mensen dat wel (sommige) advertenties wil accepteren is tussen het tweede kwartaal 2022 en het tweede kwartaal 2023 met 42% gestegen en overschreed daarmee de 300 miljoen aanmeldingen.