Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media een belangrijke rol, met een piek tussen 18.00 en 24.00 uur. Dan gebruiken bijna acht op de tien Nederlanders een vorm van media. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek van MarketResponse in opdracht van DPG Media.
‘s Ochtends na het opstaan gebruikt bijna vier op de tien Nederlanders media. Ze checken onder andere hun sociale media of lezen het nieuws. Hoe later het wordt, hoe vaker en intensiever ze media gebruiken. Ook het mediumtype verandert aan het eind van de dag: overdag zijn Nederlanders vooral online actief, ‘s avonds kijken ze voornamelijk TV. Series zijn dan het populairst, gevolgd door nieuws en actualiteiten en ten slotte entertainment. Tijdens het TV-kijken is ongeveer een op de tien Nederlanders ondertussen nog online actief.
Gamen populair
Waar het mediagebruik van Nederlanders ‘s avonds heel intensief is, gebruiken ze ‘s ochtends media vooral tijdens een andere activiteit. Overall wordt er het meest gebruikgemaakt van media tijdens de koffie, het eten of een hobby- of ontspanningsmoment. Muziek, radio of een podcast op de achtergrond zijn daarbij het populairst, vooral overdag en onder 20- tot 35-jarigen. Daarnaast zijn Nederlanders vooral tijdens het eten, TV-kijken of de koffie online actief. De categorie 35- tot 50-jarigen is relatief weinig bezig met media omdat die doorgaans de meeste tijd besteedt aan werk, huishouden en gezin. De 50-plussers maken gedurende de hele dag het meest gebruik van media, maar in mindere mate online. Iets lezen of doorbladeren is voor hen de belangrijkste activiteit. Opmerkelijk is dat 65-plussers relatief vaak, net zoals 20- tot 35-jarigen, gamen. Voor ouderen is gamen echter vaker de secundaire activiteit, terwijl het voor jongeren de primaire activiteit is.
Positief en ontspannen
Machiel van de Poll, senior research consultant bij MarketResponse: ‘Een opmerkelijke uitkomst van dit onderzoek is dat, ondanks alle negatieve berichtgeving over maatschappelijke en ecologische uitdagingen zoals polarisatie, bestaanszekerheid, klimaatverandering en migratie, Nederlanders overwegend positief en ontspannen zijn over hun dagelijks leven en hun werk.’