De hartslag van Nederland – wat maakt ons blij?

Door Jan Roekens | 22-02-2024

De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media ons brengt zijn verdeeld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar essentiële aspecten: met stip op één staat lekker eten en dineren, gevolgd door familie, en op de derde plek vrienden. Voor velen zijn deze elementen de drijvende kracht achter ons geluk. Vooral 60- tot 70-jarigen voelen zich gelukkig bij een goede maaltijd, waarbij vrouwen dit nog meer waarderen dan mannen (82% vs. 76%), en ook dorpsbewoners behoren meer dan stadsbewoners tot het bourgondische ras.

Geen geluk

Aan de andere kant van het spectrum staan zaken die ons aantoonbaar minder gelukkig maken: sigaretten, alcohol en social media zijn dan de minst gelukbrengende elementen. Terwijl 30- tot 40-jarigen zich relatief gelukkig voelen bij sigaretten, hebben 60- tot 70-jarigen hier veel minder mee. Mannen lijken vaker gelukkig te worden van sigaretten dan vrouwen, en stedelingen meer dan dorpsbewoners. Alcohol is een ander controversieel element in dit onderzoek, daarover zijn de meningen het vaakst verdeeld. 50-plussers zijn het minst geneigd om geluk te ontlenen aan alcohol.

Verdeeldheid

Een bijzondere uitkomst van het onderzoek, is de verdeeldheid over social media. Hoewel ze tot de `bottom 3’ van geluksfactoren behoren, behoren ze ook tot de top 3 van factoren waarover men het meest neutraal oordeelt. 27% van de respondenten wordt wel gelukkig van social media, 36% wordt dat niet 32% blijft neutraal. Social media zijn niet altijd een bron van geluk, maar kunnen ons ook niet per definitie ongelukkig maken.

Bron: dpggrow.nl

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?